Immuunsysteem: wat is het en hoe beschermt het je lichaam?

Inhoudsopgave

Ons immuunsysteem. Het is een hot topic de afgelopen maanden. Want een goed immuunsysteem is van essentieel belang om gezond te zijn. 

Toch is het voor veel mensen een groot vraagstuk. Wat is het nou precies, hoe bouw je het op, wanneer weet je of je immuunstsyeem op orde is en zo niet, wat je er dan aan kunt doen?

Dit komt vandaag allemaal aan bod. 

Wat is je immuunsysteem

Je immuunsysteem is een dubbelwandig schild. Het beschermt je voor aanvallen van buitenaf, maar ook van binnenuit. De bekendste “aanvallen” zijn virussen en bacteriën. Maar het is meer dan dat. Je immuunsysteem bepaalt bijvoorbeeld ook hoe je reageert op bepaalde voeding en allergieën.

Of wat denk je van hoe snel je blessures krijgt? Allemaal elementen die door je immuunsysteem beïnvloed worden.

Hoe beschermt je immuunsysteem je nou precies?

je lichaam beschermt je op 3 manieren.

  1. De lucht die je inademt, wordt door je neus gefilterd en verwarmd. Daarom is het ook beter om door je neus te ademen. 
  2. Het eten wat je binnenkrijgt wordt in de maag door enzymen verteerd zodat de schadelijke stoffen niet door je lichaam gaan dwalen. Denk hierbij aan vrije radicalen. Het afvoeren van schadelijke stoffen gebeurt meestal ‘s nachts, daarom is voldoende slaap zo belangrijk.
  3. En je huid heeft een PH waarde die bescherming geeft. Die PH waarde zorgt er namelijk voor dat bacteriën afsterven op je huid.

Denk eens goed na over die laatste zin en vraag je dan nog eens af of het echt zo handig is om honderd keer per dag je handen te wassen en desinfecteren.

Hieronder een hele simpele en uitgebreide uitleg over het immuunsysteem.

De werking van het immuunsysteem

Hoe kan ik mijn immuunsysteem van binnenuit gezond te houden?

De waarheid is vaak saai en niet sexy, dus laat je niet verleiden tot imuunsysteemboosters, supplementen of andere dingen. De belangrijkste regels zet ik hier voor je onder elkaar:

  1. Voldoende groente en fruit
  2. Niet te vaak eten. Maximaal 3 maaltijden per dag
  3. Bij voorkeur Intermittent Fasten
  4. minimaal 8 uur per nacht slapen
  5. warmte training (infrarood sauna) 
  6. Koude training. IJsbad! Joepie. Koud douchen
  7. Zon en vitamine D3

Hoe kan ik mijn immuunsysteem van buiten gezond houden?

Ook hier zijn verschillende dingen die je kan doen om te voorkomen dat je uitwendige schild beschadigd. 

  1. Af en toe lekker vies worden.
  2. Geen desinfectans gebruiken
  3. Niet te vaak douchen
  4. Gebruik biologische deodorant zonder chemische stoffen
  5. Make up en dagcreme zonder schadelijke parabenen 
  6. Zo veel mogelijk door je neus ademen
  7. Goed tandenpoetsen 
  8. Niet roken. Zo min mogelijk alcohol en medicijngebruik

Welke voedingsmiddelen boosten mijn immuunsysteem?

Met verkeerde voeding kunnen we ontzettend veel schade aanrichten aan ons lichaam. Denk maar aan de meeste welvaartsziekten, allemaal aangericht door te veel en verkeerd voedsel. Overgewicht, diabetes type 2, hoge bloeddruk, etc.
Gelukkig kun je dus met voeding ook een hele hoop voorkomen, of genezen. Ook je immuunsysteem. Hieronder de producten die het meeste bijdragen en waarom.

Aardbeien

Bevatten veel antioxidanten zoal vitamine C. 150 gram aardbeien zorgt voor meer dan 150% van je dagelijkse behoefte aan vitamine C. 

Acaibes

Ook deze bevat veel antioxidanten. Bijna niet vers te krijgen, wel vaak in sapvorm maar let dan wel goed op de suikers.

Amandelen 

Bevatten veel vitamine E en onverzadigd vet en vitamine B. Let wel op, ze bevatten ook veel, weliswaar goede, vetten. En zijn dus erg calorierijk. 

Zoete aardappel

Bevatten veel betacaroteen en vitamine A. 

Broccoli

Verbeterd je weerstand door de hoge concentraten vitamine A, C en glutathion, een belangrijk antioxidant

Champignons

Ook weer die fijne antioxidanten. Daarnaast bevatten ze selenium, deze heeft een lichte positieve werking op de groep. 

Daarnaast zijn champignons in het herfstseizoen te vinden om een speciale rede. Champignons werken namelijk antibacterieel en antiviraal. Handig dat moeder natuur ons daar juist in het seizoen van de meeste griepgevallen mee verblijd. 

Grapefruit

Veel vitamine C. Helpt tegen verkoudheid en griep. Het bevat ook veel flavonoiden, die je immuunsysteem positief stimuleren. Een B. keuze kan zijn sinaasappel.

Knoflook

Knoflook draagt bij aan de barriere tegen verschillende indringers (en die knapperd in de kroeg :-P) 

Oesters

Bevatten veel zink en zijn daardoor antiviraal en wondjes sluiten beter

Spinazie

Bevatten folaat, foliumzuur, en helpt bij het vormen van nieuwe cellen. Eet het bij voorkeur rauw of gewokt, niet kapotgekookt. En nooit opnieuw verwarmen

Kiemgroenten

Door de dunne celwand kunnen wij de actieve stoffen beter opnemen in ons lichaam. Daarnaast zitten de kleine kiemen vol energie die ze nodig hebben om te kunnen groeien. 

Wat is een auto immuunziekte?

Auto immuun betekent dat het immuunsysteem zich tegen het lichaam zelf keert. Een auto immuunziekte ontstaat als er bij het opruimen van lichaamseigen celresten iets verkeerd gaat. Dit gebeurt bijvoorbeeld als goed werkende cellen worden opgeruimd door het lichaam. Hierdoor beschadigt het orgaan waarin deze cellen voorkomen. Bij een andere vorm van auto immuunziektes ontstaan er ontstekingsreacties bij het opruimen van overbodige cellen.

Je eigen immuunsysteem vanuit huis versterken?

>> Download dan hier jouw trainingsschema voor thuis

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar inspiratie voor in de keuken?

NIEUW: Helden In De Keuken

Helden in de keuken achterkant