Schouderklachten: wat zijn de oorzaken en wat is ‘de’ oplossing?

Inhoudsopgave

De schouder. Een van de meest gecompliceerde gewrichten die ons lichaam heeft. En een zone waar steeds meer mensen problemen mee ervaren. Schouderklachten, zoals stijve schouders, of pijn die uitstraalt naar de nek en achterkant hoofd. 

Maar ook hebben veel klanten problemen tijdens het trainen met hun schouders. 

De blog van vorige week ging over het creëren van de perfecte werkplek. Als je deze tips goed toepast, ben je al een heel eind op weg. 

Vandaag gaan we iets dieper in op de materie en nemen we de schouder eens goed onder de loep.

Welke blessures komen veel voor en hoe los je ze op met behulp van mylogenics

Hoe is de schouder opgebouwd

De schouder bestaat uit botten, bindweefsels, pezen en spieren, die de arm met de romp verbinden. Het schoudergewricht bevat drie botten. Het sleutelbeen (clavicula), het schouderblad (scapula) en de bovenarm (humerus). De schouder heeft twee gewrichten die met elkaar samenwerken, zodat de armen kunnen bewegen.

Het acromioclaviculaire gewricht (AC) is een schuifgewricht tussen het sleutelbeen en de schoudertop (acromion). 

Het acromion is het uitsteeksel aan het schouderblad dat de schoudertop vormt. Dankzij het AC-gewricht kun je je arm boven je hoofd heffen.

Het schoudergewricht (glenohumeraal gewricht) is een kogel-en-holtegewricht. De ‘kogel’ is het bovenste, afgeronde deel van de bovenarm en de ‘holte’ is het komvormige deel van het schouderblad, de glenoïde, waar de kogel in past. Dankzij dit gewricht kan de arm draaibewegingen maken en van en naar het lichaam bewegen.

Het labrum (lip) is de lipvormige kraakbenige rand die de bovenarmkop en de schouderholte (glenoïde) beschermt. Dit kraakbeen stabiliseert het gewricht. De rotatorenmanchet is een groep van vier spieren die de bovenarm in het schouderblad trekken. De spieren van de rotatorenmanchet stabiliseren het schoudergewricht en helpen bij de draaibewegingen van de arm.

In de schouder bevinden zich ook twee zakvormige ruimten, de slijbeurzen (bursa). De bursa scheiden een smerende vloeistof af, die ervoor zorgt dat de bewegende delen van het gewricht nagenoeg zonder wrijving kunnen bewegen. Al deze structuren vormen samen een van de meest flexibele gewrichten van het lichaam.

Rotatorcuff
Schouderklachten: Rotator cuff

Slijmbeurs ontsteking

Zoals je hierboven kunt lezen, zijn er een hoop verschillende facetten in de schouder waar problemen kunnen ontstaan. Een veel gehoorde blessure is een slijmbeursontsteking.

Bij een slijmbeursontsteking (bursitis) is, zoals de naam al zegt, de de slijmbeurs in de schouder ontstoken. Dit komt vaak voor na een acuut trauma, denk aan een val van de fiets of op de ski piste bijvoorbeeld. Maar kan ook voorkomen doordat de slijmbeurs of slijmbeurzen langere tijd geïrriteerd worden door verklemming. Het nadeel van deze tweede variant is dat het geleidelijk op komt. Langzaam aan ontstaan er steeds meer pijnklachten. Meestal zit de pijn aan de voorkant van de schouderkop, maar kan ook aan de zij- of achterkant ontstaan. 

Symptomen van een slijmbeurs

  • Pijn aan de schouder 
  • Stijfheid ervaren
  • Zwelling
  • De huid is rood en voelt warm aan.

Wanneer klanten bij ons last hebben van deze blessure sturen wij ze door naar Marijn, de fysio die boven ons zit. Zij is gespecialiseerd in schouderklachten en zit ook in het Nederlandse schoudernetwerk. Zij bekijkt de ernst van de zaak en geeft daar een advies op wat zij weer terugkoppelt aan ons. Wij passen daar dan de training op aan of gaan samen oefeningen doen. 

Impingement  – Subacromiaal pijnsyndroom

Bij het subacromiale pijnsyndroom is er pijn door ontsteking van de slijmbeurs en de pezen van de schouder (rotator cuff en eventueel de lange bicepspees). 

Door de zwelling wordt de ruimte tussen de kop en het bot van het schouderdak (het acromion) onvoldoende en klemmen de weke delen in tussen de harde botten van kop en schouderdak. Met name bij het zijwaarts heffen van de arm zal er inklemming van pezen en slijmbeurs optreden, met als gevolg toename van zwelling en pijn. 

In het beginstadium is er sprake van een acute slijmbeursontsteking. In chronische gevallen raken slijmbeurs en de onderliggende pezen blijvend ontstoken. 

Deze klacht treedt vaker op bij vrouwen als mannen en komt vooral voor vanaf een leeftijd van 40 jaar. Dit geeft de indruk dat veroudering en overbelasting een extra oorzaak kan zijn. Vaak is het een gevolg van een groter achterliggend schouder probleem of het langere tijd verkeerd gebruiken van de schouder. Daarom treedt dit vaak pas later op.

Deze situatie zien wij veel in de Loft. Mensen komen bij ons naar aanleiding van een schouderklacht die een langere periode aanhoudt. Als de fysio bezocht is en de acute klachten zijn verholpen door bijvoorbeeld de ontsteking te remmen, gaan we verder kijken naar het lichaam. 

Hoe is je (werk)houding, hoe sta je, wat doe je in het dagelijks leven. Meestal komt daaruit naar voren dat de schouder niet, weinig of verkeerd getraind wordt. 

Bij de meeste activiteiten wordt de voorkant van de schouder namelijk geactiveerd, terwijl het belang eigenlijk bij de achterkant ligt om een disbalans in het lichaam te voorkomen. Iets waar we tegenwoordig steeds vaker tegenaan lopen omdat we veel zitten. 

Pijn geeft vaak een verwarrend signaal af aan mensen. Je gaat zoeken naar de oplossing op de plek waar het pijn doet. Maar vaak zit daar niet het probleem. De pijn geeft alleen aan dat er een probleem is, maar meestal ligt de oorsprong verder weg.

Frozen shoulder

Een frozen shoulder begint met pijn in de schouder, die steeds erger wordt.

Ook deze pijn komt, net als de meeste andere blessures, voort uit een ontsteking. Alleen nu niet van de bursa, maar van het gewrichtskapsel. 

In de loop van enkele weken tot maanden kun je je schouder steeds minder goed bewegen, doordat het gewrichtskapsel verstijft. De schouder raakt als het ware ‘bevroren’. Deze verstijving kan in alle richtingen voorkomen, maar we spreken pas over een frozen shoulder als je in ten minste drie richtingen minder goed kunt bewegen.

Soms ontstaat een frozen shoulder na een val of operatie, maar vaak is er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Bij diabetes mellitus, schildklieraandoeningen, epilepsie, de ziekte van Dupuytren, hart- en longaandoeningen of de ziekte van Parkinson komt een frozen shoulder wat vaker voor. Uit recent onderzoek blijkt dat ook langdurige stress een belangrijke rol kan spelen.

Mylogenics

Wij werken veel met Mylogenics. Mylogenics is een unieke test- en behandelmethode doordat er gekeken wordt of er disfuncties zijn in het neuro-musculaire- en/of het musculaire systeem.  Oftewel wordt de spier niet of onvoldoende aangestuurd, is er een spierzwakte en/of juist een verkleving.

Heb je last van een (terukomende) blessure of een beperking tijdens training? Start bij ons met mylogenics. Mylogenics richt zich op het gericht activeren van eventuele zwakke spieren of het losmaken van te strakke spieren.

We beginnen altijd met het testen van verschillende spierfuncties. Op basis daarvan kunnen we een goed overzicht maken welke spieren verzwakt of juist dominant zijn en waar dus nog aandacht aan gegeven moet worden. 

Dit doen we veel bij de schouder, maar ook de bil-, rug- en buikspieren zijn spieren waar we veel problemen vinden. 

Vervolgens doorloop je samen met je trainer steeds de volgende drie fasen: 

  1. Activation. We versterken de zwakke schakels met de Neuro Activation techniek. We verbeteren hiermee direct de spierfunctie en de pijn zal minder zijn.
  2. Active release. Nu gaan we de structuur weer herstellen door verklevingen te verwijderen uit het weefsel.
  3. Rehabilitation. We gaan nu de spier direct na de behandeling belasten door middel van oefeningen. En hier zit hem precies het grote verschil met veel andere behandelingen. Simpelweg de blessure behandelen gaat er namelijk niet voor zorgen dat je lichaam deze “fout” niet meer maakt. Je moet het lichaam weer aanleren om de normale bewegingen weer te kunnen doen en de spieren weer op de juiste manier te gebruiken en activeren.

Trainen van de schouders

Wat we veel zien in trainingsschema’s van mensen, is dat de voorkant van de schouder (te) veel belast wordt tijdens de training. Dit omdat de oefeningen die het meest gedaan worden een dominantie hebben op de voorkant van het lichaam. 

Bijvoorbeeld worden er veel push ups gedaan, waarbij de nadruk ligt op de voorkant borst en voorkant schouder. Het zelfde geldt voor bankdrukken. 

Terwijl wij eigenijk in deze tijd veel meer focus zouden moeten hebben op de achterkant van het lichaam en specifiek de achterkant schouder. Ook de lats moeten we hierbij niet vergeten. 

Hoe meer ik hier over schrijf, hoe meer ik merk dat het trainen van de achterkant van het lichaam en met name de schouders eigenlijk een eigen blog verdienen. Want hier zijn wij dagelijks met een groot deel van onze klanten mee bezig. Daarom zal de blog van volgende week gaan over hoe je de schouders het beste kunt trainen, wat je voor oefeningen kunt doen en wat je het beste kunt vermijden.

Samenvatting

In deze blog heb ik kort de meest voorkomende klachten besproken en vooral tijd en aandacht besteed aan hoe wij het binnen personal training oplossen. Mylogenics zit altijd gratis bij onze personal training sessies in. Het is echter ook mogelijk om alleen losse behandelingen af te nemen. We doen dan wel samen de oefeningen die horen bij fase 3. Vaak zijn er maar een paar behandelingen nodig om de blessure te verhelpen. 

Wil jij direct een afspraak inplannen? Neem dan nu contact met ons op. 

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema