7 makkelijke tips om van je schouderklachten af te komen

Inhoudsopgave

De afgelopen jaren hebben wij ons steeds meer toegespitst op schouderklachten en blessures. Niet alleen omdat wij het een van de interessantste (en meest gecompliceerde) gewrichten vinden, maar vooral omdat de klachten de afgelopen jaren enorm toenemen. 

Er zijn een aantal factoren ons leven binnen gedrongen die daar ontzettend veel invloed op hebben. De drie belangrijkste:

  1. De intrede van de laptop
  2. Stress 
  3. Minder bewegen en meer zitten. 

Vandaag gaan we alle drie de punten bekijken en korte tips en trucs geven hoe het beter kan. 

Laptop

Een prachtige uitvinding, altijd alles bij de hand en makkelijk op je schoot te nemen. Helaas wel echt funest voor je werkhouding. Geen probleem als je hem zou gebruiken zoals hij bedoeld was, gewoon af en toe, even kort. 

Maar inmiddels werken we er hele dagen op. Tot irritatie (letterlijk) van onze schouders. 

Door een laptop te gebruiken verander je de positie van je hoofd, je kijkt namelijk net te veel omlaag waardoor je nek op spanning komt. Dit maakt even niet uit, maar kan uiteindelijk flinke problemen opleveren. Denk aan hoofdpijn, trekkende spieren, stijve rug en schouderpijn. 

Wanneer je het toetsenbord op je laptop gebruikt, heb je vaak een verkeerde positie van je armen. optimaal in 90’c in je ellenboog. Maar te vaak heb je het toetsenbord of te ver weg, waardoor je voor je uit typt, of juist te dichtbij, waardoor je je ellebogen achter je zij houdt Zeker als je je laptop op schoot hebt, komt dit veel voor. 

Een derde probleem is dat de hoogte van je stoel (of bureau) niet goed is. Meestal zit je net te laag waardoor je je schouders gaat optrekken om je armen toch op tafel te kunnen leggen. 

Dit probleem is eigenlijk het vervelendst. Want wanneer je gaat trekken met je schouders ben je eigenlijk verloren.

Doordat je spieren continu op spanning zijn, raken ze verzwakt en gevoelig voor het minste of geringste probleempje. En meestal ontstaat er uiteindelijk een slijmbeursontsteking. 

Een klacht die lastig op te lossen is, omdat je het gewricht bijna niet kunt uitschakelen en dus lastig kunt laten herstellen. Dokters willen er nog wel eens een injectie in zetten, maar dit zouden wij niet gauw adviseren. 

Wil je meer over de specifieke klachten en behandeling weten? Lees dan deze blog.

Okee, we weten nu de eerste beperkingen van een laptop. Maar nu willen we natuurlijk ook de oplossing hebben. Want die zijn er. 

Tip 1: Koop een laptop standaard.

Op deze manier kun je hem makkelijk verhogen, zorg dat de bovenrand van je scherm op voorhoofd hoogte zit. Op deze manier zitten je ogen min of meer op het midden van je scherm.

Ik heb een laptop standaard die je op kunt vouwen en daardoor makkelijk mee kunt nemen (en dus makkelijk kunt gebruiken). Ik zou je deze adviseren.

Laptop standaard van bredewijn.nl

Deze wordt verkocht door onze partner Bredewijn kantoormeubelen en kan besteld worden via: info@bredewijn.nl

Tip 2: Gebruik een los toetsenbord en muis 

Door deze twee elementen los te gebruiken, ben je minder afhankelijk van de afstand tot je laptop en kun je er beter voor zorgen dat je zithouding goed is. 

De muisjes van Apple zijn natuurlijk prachtig om te zien, maar stiekem minder ergonomisch. Dus hoe meer je je computer gebruikt, hoe belangrijker het is om een muis te nemen die wat boller is. Kijk maar naar je hand in ontspannen houding, die is verre van plat. 

En natuurlijk, zoals vaker besproken, is het belangrijk om een goede bureaustoel te hebben. Op deze manier kun je spelen met de armsteunen en verlicht de de druk op de schouders. 

Wij hebben onlangs een training gehad over hoe je nou precies goed kunt zitten (als het dan toch moet). Mocht je daar vragen over hebben, kunnen onze trainers je verder helpen. 

O, en probeer vooral eens onze nieuwe bureaustoel. Hij staat in de Loft.

Stress

Dat brengt ons alweer bij het tweede punt waar we veel schouderklachten van krijgen. Namelijk stress. 

Stress is een heel gezond en nuttig systeem wat ons vaak goed van pas komt. Als je kortstondig stress ervaart, voor een deadline bijvoorbeeld, zorgt dat ervoor dat je net even wat scherper bent en meer gefocust. Of toch nog op tijd op je werk kunt komen. 

Landurige stress, of te veel en onnodige stress werken juist averechts. Het maakt je warrig, rommelig en neurotisch waardoor je juist langer bezig bent en minder goede resultaten behaalt. 

En, stress zorgt ervoor dat je je schouders op gaat trekken. Waar dit door komt? Wanneer je stress hebt, ga je automatisch sneller en minder diep ademen, als gevolg daarvan gaan je schouders mee omhoog. 

Daardoor ervaar je vaak van die spanning in je nek en schouders. 

Het is dus belangrijk om je stressniveau omlaag te brengen en te houden. Voor je hormoonhuishouding, geestelijke toestand en je schouderklachten. Maar hoe kunnen we dat doen?

Tip 3. Maak een goede planning

De grootste stress veroorzaker is een gebrek aan focus. Doordat je de situatie (je werk, je afspraken die je die dag hebt, je to do lijst) niet onder controle hebt, blijf je er over doormalen en denk je dat je sneller, harder of meer moet gaan werken. terwijl het tegenovergestelde waar is. 

Door goed te plannen wat je wanneer gaat doen en vooral per dag uitgewerkt in tijdslots, zorgt ervoor dat je overzicht hebt en weet: dit gaat lukken. Op die manier voorkom je stress en je zult zien dat je vaak zelfs meer gedaan krijgt.

Voorbeeld: je hebt een ellenlange to do lijst. Wat opzich altijd al stressvol is. Je begint eraan en pakt vaak als eerste de kleine rottige dingetjes, want dat grote ding heb je de tijd voor nodig en dan heb je die kleine dingen (lees: mailbox!!!) maar vast gedaan. Klinkt logisch he? Ja, en bijna iedereen doet het ook zo. 

Maar het gevolg is, dat je verzand van de ene taak in de andere, mailtjes beantwoorden. En aan het eind van de dag ben je WEER niet aan je grote project begonnen. STRESS!! Morgen harder werken, nog eerder beginnen, maar weer die kleine dingen eerst oppakken. 

Stop daarmee. Zorg voor een goede planning, belangrijke dingen eerst en focus!

Tip 4. Mediteer

De enige remedie van een onrustig hoofd, is leren om aan niets (of weinig) te denken. 

Het klinkt zo zweverig, maar je traint je hersens met mediteren op ontspannen, je leert overzicht te krijgen, en je verlaagt de hoeveelheid cortisol in je llichaam. 

Een paar minuutjes per keer is al voldoende. 

Ria heeft hier een korte meditatie voor je ingesproken die je gewoon van achter je bureau kunt doen. 

Download hier gratis de meditatie van Ria

Minder bewegen en meer zitten

He laatste belangrijke punt. Door de jaren heen zijn we steeds minder gaan bewegen en meer gaan zitten. Een kadootje van de moderne technologie. En het wordt alleen maar erger. Je hoefde al niet meer op te staan voor de tv, maar inmiddels zelfs ook niet meer om je gordijnen open en dicht te doen. 

Elke maaltijd heb je in drie klikken besteld, betaald en bezorgd, en zelfs voor je boodschappen hoef je je deur niet meer uit. Tel daarbij het toenemende zitten in de verschillende beroepen, en je hebt alle ingrediënten voor een slecht lichaam. 

Tip 5. Sta op en loop.

Je zithouding is belangrijk maar de zit/sta verHOUDING is nog belangrijker. Ga naar buiten in de pauze, bel lopend met je klanten, en ga vooral naar buiten. In weer of geen weer op de fiets stappen (het went, geloof mij!) en ga vooral de natuur in om te wandelen, pak je ook meteen die meditatie aan. Ja, zonder luisterboek of podcast!

Tip 6. Krachttraining

Echt, je ontkomt er niet meer aan. Veel mensen denken dat als je ergens pijn hebt, je het moet ontzien. Meestal is dat niet het geval. Pijn is een signaal dat er iets moet veranderen. Als jij dus veel zit en schouderklachten hebt maar niet sport, is niet sporten dus niet de oplossing. (lees: als jij 7 dagen per week sport, en last hebt met sporten van je schouder, kan ontlasten dus WEL de oplossing zijn). 

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Onthou dat. 

Dus, ga trainen! Het is belangrijk om je spieren beter belastbaar te maken. Vooral de achterkant van je lichaam wordt snel verwaarloosd als je te veel zit de voorkant raakt verkort, de achterkant verlengd. Gevolg? Een lichaam wat volledig uit balans is. En dat wil je niet. 

Pak op dat ijzer, daag jezelf uit en ga aan de slag. Ik weet dat je het kan. Heb je toch twijfels? Kom langs voor een kop koffie, dan helpen we je zo op weg.

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

5 reacties

  1. Weer interessant om te lezen. Het meeste weet iedereen wel, naar het doen is een tweede.
    Bij de intrede van de muis had bijna iedereen RSI. Ook hier bleek van de thuis situatie de oorzaak qua materiaal bij de computer aan de keukentafel.
    Nog topje qua foto. De voeten moeten plat op de grond komen ter bootkomvsn heupklachten ????

  2. Weer interessant om te lezen. Het meeste weet iedereen wel, naar het doen is een tweede.
    Bij de intrede van de muis had bijna iedereen RSI. Ook hier bleek van de thuis situatie de oorzaak qua materiaal bij de computer aan de keukentafel.
    Nog topje qua foto. De voeten moeten plat op de grond komen ter voorkoming van heupklachten ????
    Lieve groetjes ????

    1. Hi anki!

      Leuk dat je het een nuttige blog vind. Meestal zijn het inderdaad open deuren, we weten het wel, maar ja… nu nog doen.

      Dikke kus

  3. Ruud. 75 jaar. Lid van sporting de Geus ongeveer 23 jaar.
    Mijn ervaring met dit onderwerp.
    Ik ben een stress mens, me leven lang. Altijd last van nek en schouder klachten en hoofdpijn. Er is heel veel aan gesleuteld overal waar fysio voor staat heb ik wel gehad. Nooit echt geholpen terwijl ik toch wel bewoog en trainde. Ook ga ik regelmatig bij sporting de Geus naar de massage, help soms maar komt regelmatig terug. Sinds 1,5 jaar heb ik echt last van de hoofdpijn, nachts niet slapen en veel paracetamol slikken. Mijn vrouw gaat sinds een paar maanden naar Commend Heroes voor oefeningen onder begeleiding. Ze heeft uitval door hersenen schade. Weer stress. Daar heb ik aan Kees gevraagd of hij eens naar me klachten wilde kijken.
    Na één behandeling gebeurde het wonder, dezelfde nacht geen hoofdpijn. De behandeling is best wel stevig en de oefeningen zijn anders dan gewoon trainen. Na een paar dagen kwam de hoofdpijn terug maar in veel minderen maten. De boven kant is best wel beurs maar ik heb nu dacht ik 4 behandelingen gehad we zijn er nog niet kan ook niet omdat het jaren niet goed behandeld is maar ik slaap weer prima. Door de oefeningen worden de schouders en middenrug weer hersteld.
    Conclusie, je verwacht het niet maar de persoonlijke trainers bij Command Heroes zijn meer dan alleen sport begeleiders.
    Tweede conclusie is, ik train me leven al en best veel maar het blijkt dat ik toch niet de goede oefeningen doe om te voorkomen dat nek en schouder klachten worden voorkomen. In dat geval is als dat mogelijk is goed om eens een paar keer bij een persoonlijke trainer langs te gaan om voor jou de juiste oefeningen onder de knie te krijgen.
    Veel succes.
    Me vrouw is heel blij dat ze voor haar oefeningen terecht kan bij Command Heroes ze gaat trouw naar haar afspraken of ze dat doet voor de gespierder trainers ?

    1. Goedemorgen Ruud!

      Wat een leuk bericht weer om te ontvangen. De mannen doen inderdaad veel mylogenics behandelingen. En vooral het schoudergewricht is erg populair. Het zijn relatief onbekende behandelingen, vreemd, gezien de spectaculaire resultaten.

      Goed om te horen dat het beter gaat. En ja, je bent nooit uitgeleerd ook niet op gebied van training.

      En natuurlijk komt Elly OOK voor de gespierde mannen ????????

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *