Lokaal vet verliezen: Is het mogelijk?

Inhoudsopgave

Vorige week ging de blog over het krijgen en zichtbaar maken van een wasbordje. En terwijl ik dat aan de schrijven was, merkte ik dat er op internet veel te lezen is over lokaal vet verliezen/verbranden. Kan het, ja of nee en hoe werkt dat dan? Vandaag gaan we het uitzoeken. 

Daarnaast gaan we ook kijken naar de twee verschillende type vetcellen, waarom de één een appel is en de ander een peer en waarom mannen sneller en gemakkelijker afvallen dan vrouwen. 

Vetopslag

Stel, je kijkt naar de 10 mensen die het dichts bij je staan, dan zal je zien dat iedereen een andere bouw heeft en op een andere manier zijn of haar vet opslaat. De een meer op de buik, de ander heeft rondere billen, lovehandles, vetopslag op de armen… Waar je je vet opslaat kun je helaas niet beïnvloeden. 

Dit is echter wel herhaaldelijk onderzocht. Waar onderzoekers achter kwamen is dat er verschillende vormen van vetcellen zijn die ieder anders reageren op bijvoorbeeld stress door een kcal tekort (negatieve energie balans) Het bleek dat de ene vetcel makkelijker zijn energie loslaat, dan de andere. 

Simpel gezegd zijn er de alpha-2 receptor dominante vetcellen en de beta-2 receptor dominante vetcellen. En deze verdelen zich niet gelijkmatig over het lichaam, maar ieder op een eigen plek. Bijvoorbeeld de alpha-2 dominante vetcellen voornamelijk op de buik en armen en de beta-2 dominante vetcellen voornamelijk op de billen en heupen. 

Dit kan per persoon verschillen. Ook zagen de onderzoekers een verschil tussen mannen en vrouwen als het gaat om variatie. Bij mannen is het veelal het zelfde, meestal de buik. Bij vrouwen zit hier een grotere diversiteit. 

Wanneer je wilt gaan afvallen of shapen, ga je twee dingen doen. Je gaat minder eten om een negatieve energiebalans te creëren en je gaat meer sporten. In beide gevallen ga je energie aanspreken vanuit de vetcel. Dit doet je lichaam door het hormoon adrenaline aan te maken die ervoor zorgt dat het vet uit de cel kan worden “gehaald”. Wanneer adrenaline de alfa 2 receptoren activeert, gebeurt er weinig. Wanneer de adrenaline de beta 2 cellen activeert, komt het vet vrij.

En daar zit het probleem. De beta-2 cellen zijn minder gevoelig voor de adrenaline die het vet “vrij” wil maken. Doorgaans zitten deze cellen bij vrouwen meer op de billen, benen en heupen en duurt het langer voordat je daar afvalt.

Je kunt dus eigenlijk niet echt letterlijk spreken van hardnekkig vet, maar we ervaren het vaak wel zo. het zijn de plekken waar het langer duurt om af te vallen. 

Er wordt ook vaak gezegd dat dit te herkennen is aan dat het “koud” vet is. Voel bijvoorbeeld maar eens het verschil tussen je benen en je buik. Dit zou komen omdat de beta cellen (noemen we ze maar even voor het gemak) minder goed doorbloed zijn. Hier zijn de onderzoekers het echter nog niet over eens of dit ook het daadwerkelijke geval is.

Lokaal vet stimuleren

Vanuit bovenstaande alinea zijn er heel veel marketeers dit dit fenomeen zijn gaan uitbuiten. Er wordt gezegd dat je de vetcel kunt stimuleren door speciale banden te dragen die warmte of infrarood afgeven. Ik heb zelf vroeger gewerkt met de slimbelly, kennen we die nog? Een band om je middel die druk gaf waardoor je tijdens het sporten meer vet rondom de buik zou verliezen, later kwam de slim back&legs, die dit deed op het heupgebied. 

Allemaal fabels. Maar voor een bepaalde groep werkte het wel. je moest namelijk 3 keer per week komen trainen op een cardio apparaat. 45 minuten per keer. Voor de meeste mensen was dit al helemaal nieuw, ze gingen van nul keer naar drie keer per week en kregen op deze manier al een negatieve energiebalans. Met als resultaat dat ze vet verloren, ook op hun “probleemgebied”.

Spiergroep trainen

Wanneer je bijvoorbeeld heel specifiek een bepaalde spiergroep traint, bijvoorbeeld de armen, is er op die plek meer sprake van “stress” waardoor adrenaline vrij komt. Als dat ook daadwerkelijk zo is, kan het zo zijn dat die vetcellen in dat gebied op dat moment meer aangesproken worden en er een grotere kans is dat het vet de cellen ook kan verlaten. Echter, als deze energie niet nodig is, omdat er geen negatieve energiebalans is, wordt het vet gewoon weer opgeslagen om het zelfde gebied.

Negatieve energiebalans

Ik heb het woord nu een paar keer laten vallen, maar die negatieve energiebalans is echt het allerbelangrijkste als je (lokaal) vet wilt verliezen. Want zolang je niet minder eet dan dat je verbruikt, zal je lichaam echt nul rede hebben om het vet aan te spreken en te gebruiken als energie. 

Dus heel simpel gezegd: minder eten, meer bewegen. Dat is eigenlijk de beste oplossing om vet te kunnen verliezen. 

Wanneer merk je het?

Als je in de spiegel kijkt, zie je vaak datgene waar je niet blij mee bent. Zeer zelden zien we een enorm verschil in vetopslag, denk dan aan een sixpack, maar wel broekmaat 42 of meer. Als dit het geval is, is het vaak lipoedeem. Meestal hebben mensen bijvoorbeeld vollere benen en een plattere buik, die wel nog steeds vet bevat. De focus ligt dan op de benen omdat je dat het liefst minder zou willen hebben. 

De enige oplossing hiervan is accepteren dat je langer door moet gaan met die negatieve energiebalans. Want zolang de andere gebieden nog vet hebben om te verbranden, zal dit eerst aangesproken worden, simpelweg omdat het vet makkelijker vrijgemaakt kan worden. Ons lichaam kiest altijd voor de weg met de minste weerstand, onthou dat. 

Meestal ga je pas echt problemen ervaren als je als man onder de 10% komt en als vrouwen onder de 16% tot die tijd gaat het afvallen gestaag, maar geleidelijk. 

Kun je lokaal vet verliezen

Ik durf te wedden dat je het antwoord al wist toen je aan deze blog begon. Maar het is inderdaad niet mogelijk om lokaal vet te verliezen. 

Wil dat zeggen dat je moet accepteren dat je op een bepaalde plek te veel vet hebt? Nee. Want zolang je niet een te hoog vetpercentage hebt, zal dit niet snel het geval zijn. 

Meestal zit de disbalans erin dat het vetpercentage snel te hoog is. We gaan tegenwoordig steeds meer naar een maat 38/40 dan een 36/38. Dat hoeft niet erg te zijn, maar dan is dit wel het gevolg. 

12 weken afslankprogramma

Wil jij graag je vetpercentage verlagen en daarmee je figuur optimaliseren? Wil jij nu eindelijk dat die buikspieren waar je zo hard voor traint wat meer zichtbaar worden? Dan kun je het beste het afslankprogramma volgen. De focus ligt hierbij op het verbranden van vet, door middel van die negatieve energiebalans en het trainen van het hele lichaam. Aangevuld met specifiek die spiergroepen extra trainen die jij belangrijk vindt en die je graag meer zou willen zien. 

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wacht nog even!

We hebben nog iets voor je. Vul onze Common Heroes Fitscan in en krijg advies op maat.