Water: hoeveel moet je drinken + welk water is het beste

Inhoudsopgave

Waar de meningen tijdens onze wekelijkse poll normaal gesproken heel ver uit elkaar liggen was dat laatst wel zo. Het onderwerp water verloor maar nipt en kon zo fluiten naar zijn blog.

Genoeg reden voor onze trouwe stemmers om mijn DM vol te gooien met verzoekjes of ik niet toch alsnog een blog wilde schrijven over dit onderwerp.

Natuurlijk ben ik de beroerdste niet, dus heb ik deze week als onderwerp voor de blog: Water.

Wat is water?

Tijd om wat fabels en feiten te ontkrachten of juist te bekrachtigen natuurlijk. Voordat we dit gaan doen gaan we eerst eens kijken wat water nou precies is. Helemaal terug naar de basis bestaat water uit 2 waterstofmoleculen en 1 zuurstof molecuul.

De natuurkundigen onder ons kennen water dan ook waarschijnlijk beter onder H2O. Water kennen we allemaal in 3 varianten. De welbekende vloeibare vorm, denk aan je kraanwater. De vaste vorm, denk maar aan de ijsklontjes in je cocktail en als gas of waterdamp.

Processen

Leuk om te weten maar belangrijker is natuurlijk de vraag waarom water nou zo belangrijk is voor ons. Dat is precies wat ik je deze blog duidelijk ga maken.
Dus aandacht er weer even bij en doorlezen. Waarschijnlijk heb je dit al ergens eerder opgevangen maar voor de leken onder ons. Ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Dit goedje is onmisbaar voor vele belangrijke processen in ons lichaam. Welke processen zijn dat dan hoor ik je denken?

Het eerste proces in je lichaam waar water voor nodig is, is transport. De aanvoer van belangrijke stoffen (voedingsstoffen, hormonen en mineralen) naar organen en spieren maar natuurlijk ook de afvoer van afvalstoffen die we niet in het lichaam willen hebben gebeurt vooral via ons bloed en lymfedrainage systeem. Dit transport is niet mogelijk zonder water.

Water zorgt voor een gezonde temperatuurhuishouding

Naast transport is water erg belangrijk voor de temperatuurhuishouding in ons lichaam. Ideaal voor in de koude dagen bijvoorbeeld is dat water warmte kan binden. Het proces andersom kennen we natuurlijk allemaal. Op warmere dagen of op de momenten dat je lichaam overuren draait tijdens je training moeten we die warmte ook kwijt kunnen. Kom maar door met dat zweet. Deze huishouding is mogelijk door de buffer van water in je lichaam.

Stofwisseling

Buiten transport en temperatuur is water nog onmisbaar bij je stofwisseling. Er kan namelijk geen stofwisseling plaatsvinden zonder water in de omgeving. Daarnaast is water ook nog een belangrijke bouwstof in je lichaam en zorgt het voor een goede smering die onder andere nodig is voor het gebruik van spieren en gewrichten.

Buiten deze processen zijn er natuurlijk nog meer processen waarbij water nodig is in het lichaam. En eigenlijk verdient elk proces zijn eigen blog. Maar dit kopje is er natuurlijk op gericht om je even in te laten zien hoe onmisbaar water nou is voor ons lichaam. De boodschap is duidelijk. Drinken!

Hoeveel water moet je drinken?

En daar komen we meteen bij het volgende euvel. Want hoeveel water moet je nou eigenlijk drinken. Als we het voedingscentrum moeten geloven is de richtlijn voor een volwassen persoon 1,5 tot 2 liter water per dag. Deze richtlijn is nog steeds iets waar we veel aan vasthouden.

Aan ons om toch iets verder te kijken dan ons neus lang is want als er iets is wat wij ondertussen als geen ander weten is het dat geen enkel persoon hetzelfde is. Helaas is het dan ook het geval dat er niet direct een eenduidig antwoord op te geven is.

Natuurlijk zijn er altijd tips. Een tip die veel terugkomt, is je dag in ieder geval beginnen met 2 tot 3 glazen water. En deze tip is vrij logisch. Je kunt aan de hand van je urine namelijk een soort van testen hoe goed je nou gehydrateerd bent. Hoe donkerder de kleur van je urine hoe slechter je hydratatie.

Dit zegt de kleur van je urine. Bron: gezondheidsnet.nl

Een andere tip die je vaak hoort is dat je alleen moet drinken als je dorst hebt. Als je hier iets verder op doorleest zie je vaak dat je dan al te laat bent. Dit werkt een beetje hetzelfde als het olielampje in je auto.

Als deze gaat branden ben je eigenlijk al te laat. Voorkomen is dus beter dan genezen. Het andere wat lastig is aan deze tip is dat je lichaam dorst en trek vaak door elkaar haalt. En hoeveel leuker is het nou om iets lekkers te pakken dan dat je voor een glas water kiest.

Dan weer even terug naar die 1,5 tot 2 liter. Waar mensen namelijk erg van elkaar verschillen, verschillen omstandigheden natuurlijk ook onwijs van elkaar met betrekking tot het drinken van water (lees binnenkrijgen van vocht).

Waar je het op een koude dag prima red met 1,5 tot 2 liter, leg je op een zomerse dag met een temperatuur van 40graden bij wijze van het lootje.

Het verliezen van warmte kost erg veel energie voor je lichaam en veel vocht. Op dit soort momenten mag je best wat meer drinken. Hetzelfde geld voor een uurtje sporten in de gym. (Lees hier hoe belangrijk zout nuttigen is in combinatie met water).

Ook tijdens zo’n uurtje uitsloven mag er best wat meer gedronken worden. Hoeveel er precies gedronken moet worden is dus per persoon verschillend en is afhankelijk van vele factoren. Het beste is dus misschien toch om je urine in de gaten te houden om te weten of je goed zit. En natuurlijk om je dag te beginnen met voldoende vocht.

Welk water kan je het beste drinken?

Dan is er natuurlijk nog een brandende vraag met betrekking tot water. Tegenwoordig kun je geen supermarkt inlopen of je wordt doodgegooid met verschillende soorten water die claimen dat ze het beste zijn. Spa, Chaudfontaine, Bar le Duc en natuurlijk Dolphin (onze loft staat er vol mee) zijn geen onbekende merken op de markt.

Daarnaast heeft ongeveer elke buurtsuper wel een eigen merk en dan nog de keuze tussen met of zonder koolzuur. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wat maakt het ene merk nou beter dan het andere, en wat is er eigenlijk mis met ons eigen kraanwater.

Eerst maar even het verschil tussen mineraal, bron en leidingwater. Mineraalwater is onbewerkt en kan net als bronwater direct uit de bron gedronken worden. Meestal is dit water wat bijvoorbeeld vanuit neerslag op de grond komt (regen, sneeuw).

Dit water wordt op natuurlijke wijze gezuiverd door meerdere lagen in de grond. Het mooie daarbij is dat hoe dieper dit water in de grond komt hoe meer mineralen het opneemt. Dit zorgt dus meteen voor het smaakverschil in water. Leidingwater is het water uit bijvoorbeeld meren, rivieren, kanalen en grondwater.

Anders dan bij bron en mineraalwater moet leidingwater volgens de wet gezuiverd worden. En voor iedereen die wel eens naar het buitenland is geweest weten wij als geen ander dat we in Nederland in onze handen mogen klappen met ons leidingwater.

Kiezen voor bronwater? ”Ons” leidingwater is prima!

Maar wat is nou het beste mineraalwater uit de winkel? Waar we allemaal de wijn, bier en whiskey proeverijen kennen schijnen er ook waterproeverijen te zijn. En dit is toch vooral het verschil waar water op gekocht wordt.

De mineralen die je wint uit mineraalwater zijn onnodig bij een goed gebalanceerde voeding. Daar kun je het best voor laten dus. Waar je al snel zou denken dat merken als Spa en Sourcy over de meeste mineralen zouden beschikken kom je bedrogen uit.

Wil je het echt daarvoor doen kun je beter een flesje van de Jumbo aanschaffen. Volgens de fijnproevers is er wel een duidelijk verschil in smaak. Wat dat betreft kan ik je alleen maar aanraden om zelf een keer een test te doen en te kijken wat je het lekkerst vindt.

Leidingwater

Dan even terug naar het leidingwater. De populariteit van de verkoop van mineraalwater uit de winkel moet toch ergens vandaan komen. Ergens is daar inderdaad iets van te zeggen. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat er teveel lood in je leidingwater kan zitten.

Een teveel kan schadelijk zijn voor doelgroepen als zwangere vrouwen en jonge kinderen. Dit is wel alleen het geval als je huishouden nog beschikt over loden leidingen. Is dit niet het geval dan hoef je je geen zorgen te maken.

Een ander ding met ons leidingwater is het onderwerp medicijnresten. Medicijnen zijn er in verschillende soorten en maten maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat er een deel van toch in ons rioolwater en uiteindelijk in ons drinkwater kunnen komen (via urine of douchewater).

Gelukkig is het zuiveringssysteem van ons water zo ontwikkeld dat het de meeste medicijnresten uit ons leidingwater haalt. Hetgeen dat overblijft is zo laag in zijn concentratie dat het niet schadelijk is voor ons lichaam.

Daarnaast zijn instanties als de overheid en de zorg continue bezig om dit te verbeteren. Niet echt iets om je druk over te maken dus.

‘Sparkling water’: water met koolzuur

Naast deze soorten water heb je ook nog het water met de bubbels. En ook daarover gaan genoeg geruchten de wereld over. Zo is er het gerucht dat het koolzuur in water slecht is voor je tanden. Gelukkig heeft onderzoek aangetoond dat dit niet het geval is.

Koolzuur brengt zeker de zuurgraad in je water omhoog maar niet genoeg om schadelijk te zijn voor je tanden. Daarnaast is er een gerucht dat koolzuur in je drinken ervoor zorgt dat je meer wilt eten. Om dit gerucht te ontkrachten of te bevestigen is er helaas te weinig onderzoek gedaan.

Er is een onderzoek op ratten en mensen gedaan waaruit blijkt dat er meer hongerhormoon wordt aangemaakt bij het drinken van koolzuur alleen door de kleine omvang van dit onderzoek kan dit niet als betrouwbaar worden gezien.

Misschien toch af en toe gewoon afwisselen dus. Voor de hydratatie van je lichaam maakt het in ieder geval niet uit als je een spa roodje pakt in plaats van plat water.

Conclusie

Al met al is de boodschap van deze blog dat het belangrijk is om goed te drinken. Water is onmisbaar om ons lichaam optimaal te laten werken. Om meerdere redenen is het dus goed om hier meer aandacht aan te besteden.

Hoeveel water je moet drinken en welk water je het liefste drinkt dat verschilt dus per persoon. Dus doe er je voordeel mee en zorg ervoor dat er altijd een glas of flesje bij je in de buurt is.

Succes!

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

4 reacties

  1. Als ik langere afstanden ga fietsen ( 8 tot 10 uur ) kan mineraalwater dan evt de zoete sportdranken vervangen? Ik merk dat ik snel last van mijn buik krijg van al die zoetigheid..

    1. Hi Bert,

      Genoeg water drinken is natuurlijk altijd goed en vaak ook voldoende. Echter is het bij langere afstanden ook goed om wat te nemen waar voedingsstoffen inzitten (zoals koolhydraten), zodat je weer wat meer energie kan leveren. Dit doen wielrenners bijvoorbeeld ook (zij fietsen ook langere afstanden).

      Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema