Koolhydraten maken NIET dik (dit is waarom)

Inhoudsopgave

Koolhydraten maken NIET dik.

“En weet je wat ik dan het allerlekkerst vind?” Zegt een van onze sporters tegen mij. Ik ben benieuwd, ik lust alles, dus ik zal het wel met haar eens zijn. 

“Een broodje dopen in de soep, maarja…dat mag zeker niet” 

Ik weet wel waarom ze denkt dat dat niet mag, dat denken namelijk heel veel mensen. Ze zijn bang gemaakt voor koolhydraten. 

Montignac/Atkins

Toen in de jaren negentig Michel Montignac de dieethitlijst bestormde met zijn eerste boek en de oorlog verklaarde aan koolhydraten begonnen de eerste dames en heren aan deze nieuwe “revolutionaire methode” en er kwamen meer en meer dieetgoeroe’s die beweerden dat koolhydraten de Voldemort (HE who shall not be named) onder de macronutriënten is. Denk bijvoorbeeld aan Atkins, of onze vriend dokter Frank. Maar ook de eiwitdiëten met shakes en repen wijden hun succes aan het vermijden van koolhydraten.

Jarenlang waren mensen enthousiast en vielen kilo’s af, jijzelf misschien ook wel. En daarom is het voor veel mensen nog steeds een methode om een paar kilo mee af te vallen. Maar waar komt dat nou echt door? Reageert ons lijf echt zo heftig op koolhydraten? Ik zeg van niet. 

Maar waarom val je dan toch af als je een paar weken je aardappelen, rijst, brood en pasta laat staan? Ik ga het je vertellen en pas op dat je niet in shock beland; omdat je minder eet! Wanneer je je koolhydraten laat staan, ban je ongeveer 30 tot 40 procent van je voedingsmiddelen uit je eetpatroon.

Als je er dan voor kiest om wat meer eiwitten te eten in de vorm van een stukje extra vlees, vis of kip, dan eet je er misschien weer wat bij, maar dan kom je evengoed nog steeds op 20 tot 30 procent minder calorieën. 

Een andere rede is smaak. We eten snel te veel van iets wat we erg lekker vinden. Denk maar aan lekker bord pasta met tomatensaus, gehakt en groente, je eet maar door en opeens denk je “pff ik zit echt vol”. Eet je diezelfde groente, grof gesneden en gewokt met het gehakt en afgemaakt met de tomatensaus, dan zul je jezelf minder snel overeten omdat je er op een gegeven moment genoeg van hebt. 

Je valt dus misschien wel af van het eten van minder koolhydraten, maar om een andere reden.

En is dat niet eigenlijk ontzettend jammer? Want eerlijk, hoe lekker is een broodje dopen in de soep? En hoe vervelend is het als je daar een schuldgevoel aan overhoudt?

Terug naar onze sporter, die denkt dat ze “cheat” op het moment dat ze een broodje neemt. Ik zie en hoor dit nog steeds veel om mij heen. Mensen zeggen vaak “dat mag van jullie zeker niet” en ik vertel dan dat Cees 600 gram aardappelen, rijst, pasta, quinoa of bulgur eet bij zijn avondmaaltijd en dat hij echt elke dag een paar broodjes eten bij de lunch. Waarom? Omdat koolhydraten je brandstof zijn. Ik durf er mn hand voor in het vuur te steken dat als je dit leest, je ook wel eens een koolhydraatarm dieet hebt gevolgd, am i right? en dan heb je vast wel eens gemerkt dat je na verloop van tijd moe, slap en futloos bent geworden. Dat komt omdat je geen brandstof inneemt. Eiwitten zijn bouwstoffen, vetten bouwstoffen en een klein beetje brandstof en koolhydraten zijn de rakkers waar je energie van krijgt, waar je van kan rennen en waardoor je net die extra deadlift kan maken in de gym.

(Let op, dat betekent niet dat het slecht hoeft te zijn als je weinig koolhydraten eet. Maar bedenk je, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En als je wel koolhydraten eet, is dat helemaal prima. Net zoals een vegetarische leefstijl goed is en dat niet wil zeggen dat een stukje vlees op z’n tijd niet kan. 

Kies wat bij jou past

En het is ook waar, we vinden het te lekker. Want er is ook zo veel heerlijks! Zo kreeg ik ooit een rondleiding bij Bakkerij Beerse, waar het brood en ander lekkers nog echt ambachtelijk bereid wordt. Vergis je niet, iets kan gerust lekker én gezond zijn. En dat weten zij maar al te goed.   Onthou dat (onder andere) brood een belangrijke bron van vezels is en die hebben we nodig voor een gezonde darmflora. 

Wist je dat ze ook een winkel bij de bakkerij hebben? 

Dus ik stel voor dat je een lekker zonnepittenbrood, 100% speltbrood, hartige crackers of zakje granola gaat halen voor de vezeltjes en een lekker koekje, taartje of wit bolletje meeneemt als extraatje (af en toe!)

Want weet je waarom mensen bij ons juist wèl blijvend afvallen? Omdat alles mag, zolang je er maar een goede balans is en je er over hebt nagedacht. En omdat je af en toe even schandelijk uit de band springt. Die combinatie maakt het leven leuk en dàt vind ik het belangrijkste. 

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema