Is chocolade gezond? Een uitgebreid artikel

Inhoudsopgave

Blog 11/52 alweer. De tijd vliegt, en helemaal nu ik dit aan het schrijven ben. Toen de poll gepubliceerd werd was het al roerig, maar wat er in één week kan veranderen is soms zo ongrijpbaar.

En we zien twee golven momenteel, de ene groep mensen “rooft” voorraden groentes, fruit, vitamines en supplementen. En de andere groep zit op de bank te Netflixen met shitvoedsel.

Nu gaat deze blog over chocolade. Ondanks dat de meeste soorten chocolade ongezond zijn, hangt er in zekere mate toch een gezond gevoel om een blokje 85% chocolade. Is dit terecht? en zo ja, wat kan het voor ons doen. Ik zocht het voor je uit.

Een les geschiedenis: is chocolade écht gezond?

De geschiedenis van chocolade gaat een aantal eeuwen terug. Cacao zou toevalligerwijs zijn ontdekt door iemand uit een Midden- en Zuid-Amerikaanse stam (de Tolteken). Er wordt van mening over verschild over het exacte moment in de geschiedenis waarop deze ontdekking plaatsvond, maar het moet in ieder geval zeker tweeduizend jaar geleden zijn geweest. Eerst gebruikten de Tolteken alleen de pulp uit de vrucht van de cacaoboom, maar later ontdekten zij de lekkere geur van cacaobonen toen er een in het vuur terechtkwam. Deze toevalligheid vormt de ontdekking en dus de start van de geschiedenis van de chocolade van de chocola zoals we die nu kennen

De Maya-indianen waren de eerste die cacao teelden: 600 na Christus hadden zij al cacaoplantages. Echter, zij maakten van de cacaobonen een bittere drank. De Azteken bereidden en dronken later dezelfde drank, die ook wel xocoatl wordt genoemd. Deze Azteken aanbaden de oude koning van de eerdergenoemde Tolteken, die volgens overleveringen de grote meester van de cacao was. Hij leerde zijn volk cacaoplanten te telen en de drank te bereiden. Xocoatl zou hielp tegen vermoeidheid (door de cafeïne in de cacao). Men zag het dan ook als goddelijk drankje. Behalve cacao zaten er ook vanille, chilipeper en piment in. De drank werd gedronken aan het hof van keizer Moctezuma.

In 1585 werd chocolade voor het eerst voor commerciële doeleinden getransporteerd, van Veracruz naar Sevilla. Nog steeds werd de chocolade alleen gedronken. De Europeanen voegden suiker en vanille toe en lieten de chilipoeder weg waardoor het een erg geliefd drankje werd. Ook ontdekten de Spanjaarden dat ze lekkere chocoladekoekjes konden bakken door suiker aan de cacao toe te voegen. Deze bereidingswijze werd bijna 25 jaar geheim gehouden aan het Spaanse hof. Een tijd later in de geschiedenis leert de rest van Europa het drankje kennen. Maar chocolade is een luxeproduct, in de zeventiende eeuw wordt het vooral gebruikt door de adel. Rond het begin van de negentiende eeuw wordt de prijs van cacao en chocolade lager.

Chocolade kwam in Nederland door de hertog van Alva. In 1813 begon de cacaofabriek Blooker met het produceren van cacao en chocolade in Nederland. Daarna ontstonden de koffie- en chocoladehuizen. Halverwege de zeventiende eeuw hingen in Amsterdam uithangborden met de tekst “Hier schenckt men Seculatie”. In 1828 deed de Nederlander Casparus een belangrijke ontdekking in de geschiedenis van de chocolade. Hij vond uit hoe het vet van de cacaomassa kon worden gescheiden, oftewel waardoor cacaoboter uit chocolade kon worden gehaald. Zo konden er dus repen gemaakt worden. Deze techniek werd wereldwijd bekend en overgenomen. Meerdere cacaofabrieken ontstonden in Nederland en met name in Zeeland en Amsterdam is nog steeds de belangrijkste haven voor cacao

Verschillende chocolade: wit, melk en puur

Er zijn inmiddels vele verschillende soorten chocolade. Ze worden uitgedrukt in wit, melk en puur en in puur zitten nog % verwerkt. Het begint vanaf zo’n 50 procent en gaat door tot 99%.

De witte variant mag je eigenlijk geen chocolade noemen. Witte chocolade bevat geen vaste cacaobestanddelen. Tijdens het productieproces van witte chocolade worden de donkergekleurde vaste bestanddelen van de cacaoboon gescheiden van het vet (cacaoboter), net als bij melk- en pure chocolade, maar die bestanddelen worden later niet weer samengevoegd. Hierdoor mist witte chocolade de antioxidanten en andere stoffen die karakteristiek zijn voor melk- en pure chocolade.

Goede stoffen in chocolade?

Zoals ik net al benoemde, zitten er antioxidanten in chocolade. Maar welke zijn dat dan precies? thiamine (B1), riboflavine (B2), theobromine en fenylethylamine. Natuurlijk zitten er nog veel meer stoffen in chocolade maar laten we de stoffen eruit halen waar we ons goede gevoel aan overhouden. In het onderstaande filmpje hoor je in twee minuten waarom donkere chocolade goed voor je is.

Dr Rhonda Patrick over donkere chocolade en antioxidanten

Aan het eind van de rit kunnen we dan een mooie mening vormen of we nou wel of geen chocolade moeten nuttigen ter bevordering van onze gezondheid. Laten we beginnen met de eerdergenoemde antioxidanten. Even ter verduidelijking, antioxidanten is een verzamelnaam voor meerdere stoffen. Deze stoffen zorgen kort gezegd voor bescherming van cellen en weefsels en kunnen op lange termijn een bijdrage leveren aan het voorkomen van bijvoorbeeld hart en vaatziekten. Klinkt op voorhand al goed toch?

Thiamine, oftewel vitamine B1, is een stof die we nodig hebben om energie uit ons voedsel te halen. Deze stof kunnen we niet zelf aanmaken dus extra belangrijk om uit onze voeding te halen.

Ook riboflavine is net als thiamine een stof die helpt bij energievoorziening uit voedingsmiddelen.

Theobromine in chocola heeft een andere functie dan de stoffen die hiervoor genoemd zijn. Deze stof heeft net als cafeïne een positieve werking op de alertheid. Klinkt goed natuurlijk alleen zouden wij geen heroes zijn als we er niet bij zouden vermelden dat je beter een goede kop koffie kunt drinken voor een beter effect. Naast een verbeterde alertheid zorgt theobromine ook voor een lagere bloeddruk en heeft het invloed op je vochthuishouding.

Als laatst hebben we nog fenylethylamine. Deze lichaamseigen stof wordt aangemaakt als we verliefd zijn en zorgt ervoor dat we in een betere stemming verkeren. Ook zorgt deze stof ervoor dat depressiviteit verholpen kan worden. Ideaal in deze periode en natuurlijk ‘de’ reden dat we met zijn allen chocolade moeten gaan eten. Een kanttekening die ik bij deze stof moet plaatsen is dat uit verschillende onderzoeken lijkt te blijken dat alleen onze lichaamseigen stof voor deze effecten zorgt. Misschien wel dat om die reden chocolade ook de stof anandemine bevat. Deze stof zorgt net als fenylethylamine voor het geluksgevoel in chocolade. Het zekere voor het onzekere zeg maar.

Andere stoffen die bewezen positieve effecten hebben op ons lichaam zijn de polyfenolen en magnesium in chocolade. Waar magnesium het lichaam helpt aan minder stress en bijvoorbeeld een betere nachtrust zorgen polyfenolen voor een betere insulinegevoeligheid. Dit is erg belangrijk om bijvoorbeeld ziekten als diabetes type 2 en zelfs alzheimer te voorkomen.

Is chocolade gezond? Conclusie

Na het lezen van deze positieve effecten op ons lichaam zou je zeggen dat we alles kunnen laten staan en vol overgave aan de chocolade moeten gaan. Dit klinkt natuurlijk als muziek in de oren maar dat is natuurlijk niet de werkelijkheid.

Pure chocolade is gezond
Kies je voor chocolade? Ga dan voor puur en geniet met mate

Zoals eerder vermeld hebben we verschillende soorten chocolade. De bestandsdelen die we hierboven genoemd hebben zijn afhankelijk van de hoeveelheid cacao in de chocola. Veel van deze stoffen hebben inderdaad een positief effect zoals hierboven genoemd alleen ben je altijd weer afhankelijk van hoeveel van een bepaald stofje moet je binnenkrijgen voordat het effect. Toch zijn de effecten zoals hierboven beschreven positief getest in verschillende onderzoeken op mensen. Enige kanttekening die ik hierbij moet maken is dat de mensen in de onderzoeken gebruik hebben gemaakt van kleine stukjes pure chocolade in combinatie met een gezond dieet.

Hiermee wil ik zeggen dat het niet betekent dat hoe meer chocolade je eet hoe beter eerdergenoemde effecten zijn. Daarbij weten we allemaal dat chocolade ook veel suikers en verzadigde vetten bevatten wat weer een negatieve invloed op ons lichaam heeft. De conclusie is dus: Geniet maar eet met mate (chocolade is dus een beetje gezond :-))

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Eén reactie

  1. Gelukkig geen choco freak. Kan hier gerust in de kast liggen.
    Liefst cacao op geprakte banaan, dadel en avocado. Heerlijk als toetje ook al is het wel machtig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wacht nog even!

We hebben nog iets voor je. Vul onze Common Heroes Fitscan in en krijg advies op maat.