Intermitting Fasting: De “nieuwe” trend in voedingsland

Inhoudsopgave

Intermitting Fasting of Intermittent Fasting? Er wordt vooral gezocht op intermitting fasting, maar eigenlijk is de juiste benaming voor deze ”lifestyle” Intermittent Fasting. Omdat wij zo veel mogelijk personen willen bereiken, hebben wij er toch voor gekozen om deze blog de titel: ”Intermitting Fasting” te geven, omdat hier simpelweg meer op wordt gezocht ????.

Een paar weken geleden deelde ik een poll op insta. De vraag: ”Waar zou je graag meer over willen leren?” Over de voor- en nadelen van intermitting fasting (intermittent fasting) of de invloed van alcohol op je gezondheid/sportresultaten en hoe je toch een avondje kunt doorzakken zonder al te veel schade. 

In eerste instantie leek het erop dat alcohol ging winnen, maar uiteindelijk ging IF er met de prijs vandoor met 52% tegen 48%. Het onderwerp alcohol komt zeker binnenkort voorbij, maak je geen zorgen. 

Intermittent Fasting, hierna IF genoemd betekent eigenlijk afwisselend vasten. Door het woord vasten kan het misschien heel heftig klinken en heb je er beelden bij van lange dagen niet vasten. Maar niets is minder waar. We vasten namelijk eigenlijk allemaal elke dag in meerdere of mindere mate. Tussen je ontbijt en je lunch eet je bijvoorbeeld niet, dan vast je in feite. Of wat dacht je van je nachtrust waarin je niet eet? Ook vasten. 

Ik ga je vandaag uitleggen wat de gezondheidsvoordelen zijn, welke vormen van vasten er zijn en hoe je dit zelf kunt gaan implementeren in je leven. Maar ook wijd ik een stukje aan het alom besproken ontbijten. Wat is waar en wat niet, moet het nu wel of niet? 

In de kop zette ik “nieuw” al tussen haakjes. Je hoort steeds meer mensen die gedurende een deel van de dag vasten. Het begint steeds populairder te worden onder verschillende foodies, het internet staat er vol mee. En dat is niet zonder rede, de voordelen vertel ik straks. 

Maar het is eigenlijk helemaal niet nieuw. Het is herontdekt. Deze manier van eten was in de oertijd namelijk al heel gebruikelijk. Toen hadden we geen koelkast vol lekkers of een lade in ons bureau met een sercret stash met snoepgoed (ja jij, ik weet wie je bent). 

Nee. We moesten jagen voor ons eten, en als er eten was, aten we het allemaal op. We konden niks conserveren, opslaan of bewaren voor later. Want wat als de wilde beesten het eten zouden vinden.

Niet slim.

We deden vervolgens een tijdje niks en gingen weer op jacht als we eten nodig hangen (honger). Niets van 6 keer per dag eten, of kleine beetjes om je “motor draaiende te houden” (nee, we zijn geen auto. Waarom maak je die vergelijking?) 

We stappen in een keer door naar nu. We worden door het voedingscentrum en de overheid enorm gestimuleerd om te ontbijten en 6 keer per dag te eten. Waar komt dit vandaan? Kort door de bocht, omdat we dikker en ongezonder worden. De overheid is gaan zoeken, waar kan dit door komen? 

Bron: Vitaal Vechtdaal

Er werd een onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten van niet ontbijten. Verschillende groepen mensen werden gevolgd en ingedeeld in wel of niet ontbijten. En wat bleek? De mensen die niet ontbeten hadden een ongezonder BMI en kwamen ook aan in gewicht. 

Nou, dan is de keuze makkelijk gemaakt. We moeten gaan ontbijten, toch? 

Maar sommige mensen keken verder en wat bleek? Het was niet zozeer alleen het ontbijt wat anders was, het was alles daarna wat het probleem veroorzaakte. 

Simpel gezegd kun je de “niet-ontbijten groep” onder verdelen in twee groepen. De “geplande niet-ontbijters” en de “ongeplande niet-ontbijters” mensen die bewust niet ontbijten maar de rest van hun maaltijden plannen en hun lichaam hebben laten wennen aan het langere periodes niet eten hebben een bewust voedingspatroon en kiezen echt voor deze leefstijl. Terwijl de “onbewuste niet-ontbijters” niet ontbijten omdat ze bijvoorbeeld geen tijd hebben, niet nadenken over wat ze de rest van de dag gaan eten en niet structureel op vaste tijden eten. Wat is het gevolg? Toch dat koekje nemen bij de koffie, want hij/zij heeft immers nog niet ontbeten. Of s middags zo veel trek hebben dat je jezelf niet in de hand hebt. Of onderweg iets kopen, want je moet toch ontbijten. Dan maar een croissantje. Precies dit zijn de redenen dat mensen aankomen, niet het niet ontbijten op zich. Maar daar werd niet naar gekeken in het onderzoek. Jammer. 

Wat zijn de voordelen van Intermittent Fasting

Ik ontbijt al jaren niet. En krijg altijd vreemde gezichten als je dat zegt. “MAAR JE BENT TOCH DIETIST” roepen mensen dan vol verbazing uit. Klopt, zeg ik dan. Ik ontbijt bewust niet, niet per ongeluk. Daar zit het verschil. (IF en ketogeen dieet passen heel goed bij elkaar door de hoge verzadiging van de hoeveelheid vet in je eetpatroon. Wil je meer weten over keto? Klik dan naar dit blog

Het is een makkelijk middel om op gewicht te blijven of af te vallen

Het is namelijk een hele makkelijke manier om kilocalorieën te besparen. We weten allemaal dat je minder kcal moet eten om af te vallen. 1 hele maaltijd overslaan kan al 300/500 kcal verminderen. 

Het bespaart tijd

Eten voorbereiden en opeten kost tijd. Als je door de nacht en in de ochtend vast, scheelt dit je in je ochtendritueel veel tijd. 

Het voorkomt keuzestress

Het kan heel rustgevend zijn voor je geest om te vasten. Je weet gewoon dat je niets mag eten behalve water, koffie en thee zonder suiker en melk. Dus je hoeft niet te bedenken of je dat ene koekje nou wel of niet moet nemen. 

Het geeft je lichaam tijd en ruimte om te herstellen

Dit is eigenlijk een van de belangrijkste reden om te vasten. Natuurlijk is het leuk om vanuit esthetisch oogpunt iets te doen, maar je gezondheid zou altijd op nummer 1 moeten staan. 

Je lichaam heeft eigenlijk twee standen. Verbranden, of verteren. Zolang er eten in je lichaam is, zal je altijd aan het verteren zijn, je lichaam wil hier van af. Maar juist om je lichaam te kunnen laten herstellen, heeft het ook rust nodig. Geen eten in je lichaam draagt hieraan bij. Daarom slapen we ook, even helemaal rust voor je lijf om van binnenuit aan her wek te gaan. Zonder bult eten in je lichaam. 

Natuurlijk heeft IF niet alleen voordelen. Je glycogeenvoorraad is erg verlaagd doordat je een lange tijd niet eet. Terwijl je lichaam glycogeen nodig heeft om lekker te kunnen functioneren. De een heeft hier meer last van dan de ander en vasten is niet voor iedereen geschikt. 

Verschillende vormen van vasten

Zoals eerder vernoemd vasten we eigenlijk allemaal. De meest gangbare vastenperiode is van s avonds 19.00 uur tot de volgende ochtend 07.00. Dan zit je al gauw op 12 uur vasten, dit is eigenlijk al een hele mooie periode en doet je lichaam al erg veel goed. Wil je makkelijk instappen? Dan zou je dus je laatste maaltijd kunnen skippen als je bijvoorbeeld om 21.00 nog een kwark o.i.d eet en dan ‘s ochtends gewoon weer ontbijten. 

16/8

Ook deze is heel gebruikelijk en wordt het meeste toegepast. Dit betekent dat je 16 uur niet eet en dan een “feeding window” ook wel een “eetraam” genoemd van 8 uur. Je luncht (ontbijt) dan rond 12.00 uur en je eet niet meer na 20.00 uur. Dit is ook erg geschikt voor vrouwen. Het advies is voor vrouwen om 14 tot 16 uur per dag te vasten. Niet langer. 

18/6

Voor mannen zou dit aangehouden kunnen worden. 18 uur vasten en 6 uur eten. Je luncht dan om 13.00 en eet om 18.30 je avondmaaltijd

Alternate day

Betekent dat je 24 uur vast, om de dag. De ene dag eet je niet, de andere dag eet je gewoon. Dit is een vrij rigoureus aanpak. Voordeel is dat de dagen steeds wisselen. Nadeel is ook dat je je sociale events hier heel erg omheen moet plannen en je altijd vooruit moet denken

5:2 dieet.

Dit is ontwikkeld door Michael Mosley, hier is ook een documentaire over gemaakt. Leuk om terug te kijken als je wilt

Hierbij eet je 5 dagen van de week gewoon ontbijt, lunch en diner en 2 dagen vast je 2 x 12 uur. Je eet dan bijvoorbeeld alleen 1 x avond of 1 x lunch.

Het boek ligt ook in de loft om te lenen. 

OMAD/Warrior diet

Dit is de afkorting van One Meal A Day. Je eet dan maar 1 maaltijd per dag. Ook dit is niet geschikt voor beginners en je moet je afvragen of dit wat voor je is. 

Als ik zelf een heel wilde dag heb gehad, doe ik dit wel eens. Alleen de avondmaaltijd bijvoorbeeld. Vaak voel je dit zelf wel aan, want je hebt geen honger de hele dag omdat nog zo vol zit. 

Hoe begin je met intermittent fasting

Eigenlijk kun je een paar simpele stappen volgen om te starten met IF. 

  1. Skip eerst alle tussendoortjes. Neem alleen 3 volwaardige hoofdmaaltijden. 
  2. Neem je avondmaaltijd niet meer na 19.00. Als je normaal later eet, ga je langzaam aan dit vervroegen. Steeds 20 minuten eerder bijvoorbeeld. Redt je dit echt niet met je werk, geen probleem. Dan eet je wat later, maar ga je ook steeds later ontbijten om je eetraam wel zo klein mogelijk te houden. 
  3. Ga nu langzaam je ontbijt wat verschuiven. Elke 2 a 3 dagen schuif je het 20 minuten op. Om zo je lichaam langzaam aan te laten wennen aan het nieuwe eetpatroon. 
  4. Breng je ontbijt en je lunch samen als je gewoon op gewicht wilt blijven. Wil je afvallen? Dan ga je nu bepaalde producten weglaten om zo kcal te sparen. 

Je kunt het ook wat rigoreuzer aanpakken. Gewoon cold turkey je ontbijt skippen. Dit werkt vrij snel, na een dag of vijf ben je gewend. Hou er wel rekening mee dat je een hongerklop kunt ervaren als je altijd op de zelfde tijd ontbijt, maar dit zal ook snel over gaan. 

Slotwoord

Hopelijk heb ik je hiermee een iets duidelijker beeld gegeven over intermittent fasting. Wellicht is het niks voor je en is je ontbijtje je veel te lief, maar misschien wil je het proberen. Overleg het dan even met je trainer, hij kan je hier heel goed bij helpen. 

Één ding wil ik je graag meegeven. Je lichaam werkt het beste op ritme. Ga dus niet de ene dag wel en de andere dag niet regelmatig eten. Maak een keuze in welke vorm van vasten bij jou past en hou je daar aan. Laat je lichaam wennen aan dit patroon, dan werkt het het beste voor jou. 

Disclaimer

Bovenstaande richtlijnen zijn slechts een algemene uiteenzetting van het ketogeen dieet. Dit hoeft niet te betekenen dat dit ook de beste opties zijn voor jou specifiek, dat kunnen we alleen realiseren als je bij ons traint. De adviezen van je dokter/arts gaat altijd boven onze adviezen en het is nooit de bedoeling om op eigen houtje belangrijke gezondheidskeuzes te maken. Overleg altijd met een dokter voor je iets gaat doen.

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Eén reactie

  1. Hallo Sam
    Dit hele verhaal was bekend. Antoinette hetsenberg had hier een programma over. Later werd er wel behoorlijk wat kanttekeningen bij geplaatst. Altijd verstandig om je huisarts in het geheel te betrekken en niet zomaar met zoiets te beginnen.
    Voor wie dit wel wil, succes wie weet het gouden ei door jou gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *