Hoe belangrijk is Vitamine C?

Inhoudsopgave

“Met toegevoegd vitamine C”

“Vitamine C powermask”

En ga zo maar door. Overal lees je op verpakkingen vitamine C. In voedingsmiddelen, maar ook in huid en haarverzorging lees je veel over vitamine C. 

Is het echt nodig om vitamine C in hoge doses te suppleren? En is fruit belangrijk voor vitamine C inname, of misschien stiekem toch groente?

Allemaal vragen die we vandaag gaan beantwoorden in alweer de 31 blog van 2020.

Wat is vitamine C

Vitamine C, of ascorbinezuur heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand. 

Al in de 16e eeuw wisten zeelieden dat citrusvruchten en verse groente scheurbuik konden voorkomen. Pas veel later werd bekend dat deze ziekte verband hield met een ernstig tekort aan vitamine C.

Hoeveel Vitamine C heb je nodig

Volwassenen hebben per dag 75 milligram vitamine C nodig. Er is geen maximale veilige dosis vastgesteld. 

Er wordt ook wel vaak gezegd dat je een te veel uitplast. Ik vind dat altijd een vreemde rede om dan maar gewoon lekker veel in te nemen. Want als het niks toevoegt, wil het nog niet zeggen dat het geen nadelig effect heeft. Er wordt wel aangegeven dat een te veel aan vitamine C wel kan zorgen voor darmproblemen omdat deze hierdoor geïrriteerd kunnen raken. Neem dus niet onnodig te veel.

Daarnaast heeft vitamine C in grote hoeveelheden een remmend effect op de absorptie van koper en verhoogt het juist de absorptie van ijzer, waardoor er een grotere kans is op een teveel aan ijzer. Een dagelijkse hoeveelheid van meer dan 1000 milligram (= 1 gram) vitamine C kan laxerend werken.

Welke producten zijn rijk aan vitamine C

Vitamine C zit in fruit, groente en aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Om vitamine C zoveel mogelijk te behouden, is het belangrijk om groente in weinig water te koken, en niet langer dan nodig is. 

Hieronder de top 10 producten met de meeste vitamine C

  1. Guave – 228mg
  2. Rode paprika – 150mg
  3. Zwarte bessen – 150mg
  4. Spruitjes – 150mg
  5. Peterselie – 125mg
  6. Boerenkool – 100mg
  7. Tuinbonen – 80mg
  8. Groene kool – 80mg
  9. Kiwi – 79mg
  10. Aardbeien – 60mg

Grappig eigenlijk, dat we zo veel dingen voor waar aannemen. We drinken graag verse jus voor de vitamine C en ook broccoli staat bekend als vitamine C bom. Maar beter neem je dus toch gewoon die spruitjes deze winter. Ik heb een lekker smoothie recept met blauwe bessen en boerenkool, vol met vitamine C dus!

Als je voldoende gevarieerd eet, is suppletie niet nodig. Als je weerstand snel laag is, dan kan het wel nuttig zijn om wat extra te nemen. 

Vitamine C tekort

Een tekort aan vitamine C zorgt in de eerste plaats voor verminderde weerstand, wondgenezing en opbouw van bindweefsel.

Als er vroeger op zee gevaren werd, werden er weken en soms maanden geen groente, fruit of aardappelen gegeten waardoor er een vitamine C tekort ontstond en de bemanning scheurbuik kreeg. In deze tijd is ook de werking van vitamine C ontdekt. 

Extra suppleren

Vitamine C stimuleert de aanmaak van extra witte bloedlichaampjes, de bloedcellen die een belangrijk onderdeel zijn van ons immuunsysteem. Daarnaast heeft deze vitamine een positieve invloed op de verlaging van de histaminespiegel. Een hoge histaminespiegel wordt met een verminderde werking van het immuunsysteem in verbrand gebracht.

Vandaar dat deze vitamine vaak wordt gebruikt als ondersteuning van de weerstand. 

Het is belangrijk om niet zomaar elke vitamine C te slikken. Dat het de duurste is, wil niet zeggen dat het ook de beste is, maar het loont wel de moeite om even onderzoek te doen naar het juiste supplement. Vaak zie je dat die van de Etos bijvoorbeeld de helft kost van de variant van het merk Solgar, maar dat je er ook 2 keer zo veel van nodig hebt. 

Ik ben zelf altijd voorstander van Solgar of Roter.

Vitamine C en de huid

Op veel gezichtverzorgingsproducten (zo ook die van mij) staat vitamine C vernoemd als actief bestand. De rede hiervan is omdat vitamine C het lichaam beschermt tegen vrije radicalen en helpt bij de aanmaak van collageen, het bindweefsel dat onze huid zacht en stevig houdt. 

Hierdoor kan het verouderingsproces wat vertraagd worden. 

Maar ook vermindert vitamine C pigmentvlekken, maakt het rimpeltjes zachter en zorgt het voor een zachte glow. 

Net als bij het kiezen van een kwalitatief goed supplement, is het ook voor je huid belangrijk om de juiste producten te gebruiken. 

Mensen die mij kennen weten dat ik een lichte angst heb om ouder te worden. En dat ik er zo veel mogelijk aan doe om dit op een natuurlijke manier zo veel mogelijk te vertragen. Ik gebruik dus ook dagelijks vitamine C op mijn huid. 

(ik suppleer overigens niet, want ik eet voldoende groente en fruit, vind ik zelf)

Ik gebruik Biolumin C van Dermalogica. Gekocht bij www.salon-refresh.nl

Biolumin C van Dermalogica, via www.salon-refresh.nl

Vitamine C en je haar

Vitamine c helpt je om ijzer aan te maken zodat je broos en breekbaar haar tegen gaat. Geeft ook een goede doorbloeding aan je hoofdhuid, waardoor voedingsstoffen worden verdeeld en een gezonde haargroei aanmoedigt.

Hoewel haar dood weefsel is vanaf het moment dat het uit je hoofd komt, lees ik toch vaker dat het je haar helpt om gezond te worden/blijven. Iets wat volgensmij niet helemaal kan. Wel kan ik me voorstellen dat het je haar extra verzorgt waardoor het er gezonder uit ziet en zachter aaanvoelt. Maar hier heb ik geen wetenschappelijke informatie over gevonden. 

Feiten over vitamine C

  1. De sinaasappel is niet de grootste vitamine C bom. 
  2. We hebbend dagelijks 75 MG vitamine C nodig
  3. Vitamine C ondersteunt je weerstand
  4. Vitamine C is een belangrijke stof voor de huid
  5. Vitamine C is wateroplosbaar
  6. Roken en stress zorgen voor een verhoogde vitamine C behoefte 
  7. Vitamine C voorkomt haaruitval.

Slotwoord

Twijfel je of je wel voldoende vitamine C binnen krijgt? Dan zou je je voeding eens een paar dagen in onze eigen food app kunnen zetten. Zo kun je dagelijks zien wat je binnen krijgt aan vitamines en mineralen. 

Over het algemeen zit je wel goed als je voldoende fruit en groente eet, niet te veel stress hebt en niet rookt. Ben je moe, heerst er van alles in de lucht? Dan zou je wat extra kunnen suppleren. 

En je mag ons natuurlijk altijd om een advies op maat vragen.

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

2 reacties

    1. Hey Jannette,

      Al zoek je in de app store: ‘Food’, dan kan je de app ‘Calorieën- en voedingstracker downloaden. Daar kan je inloggen met de inloggegevens van Common Heroes. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema