5 simpele tips voor een gezond voedingspatroon

Inhoudsopgave

Een gezond voedingspatroon realiseren in niet zo heel moeilijk, toch hebben veel mensen moeite om de juiste producten in hun winkelmandje te stoppen. Of met aanpassingen hierin bepaalde doelen te bereiken. Indien het echt zo simpel is waarom lukt het sommige mensen dan niet?

Het heeft veel te maken met gewoonte, gemak en comfort. In de meeste gevallen willen mensen dus wel veranderen, maar er eigenlijk ook niet teveel dingen voor laten. Je zal toch een keuze moeten maken …heb je overgewicht en wil je afvallen, zal je een bepaald voedingspatroon moeten hanteren. Wil je juist aankomen of sportprestaties verbeteren …ook dan speelt voeding een belangrijke rol. En ook in algemene zin heeft een gezond voedingspatroon enorm veel voordelen.

Voor het behalen van specifieke doelen, kan het voor sommige mensen handig zijn wat hulp te krijgen van professionals ..wij staan dan ook klaar om je te helpen. We gaan je hieronder ook alvast wat tips (richtlijnen) geven, om je te laten zien hoe je makkelijker een gezond voedingspatroon gaat realiseren.

1. Weet wat je eet en drinkt

Om te beginnen is het in beeld brengen van wat je allemaal eet en drinkt heel belangrijk. Heb je weleens een verpakking omgedraaid, om te kijken wat er op het etiket staat? Denk je weleens na over die 2 scheppen suiker (10 gram) in je koffie en hoeveel bakken koffie je per dag drinkt (en dan praten we alleen nog maar over je koffie en niet over alle andere producten waar suiker in zit)? Hoeveel voedingsvezels krijg je binnen per dag?

Je zal moeten weten welke voedingstoffen belangrijk zijn, en in welke voedingsmiddelen je ze allemaal kan vinden.

Ontdekken wat je nu allemaal eet en drinkt, zorgt ervoor dat je ook de juiste aanpassingen hierin kan maken en een gezonder voedingspatroon kan hanteren …meten is weten zeggen ze weleens.

2. Onbewerkte voeding is de sleutel

Een zeer simpele manier om in positieve zin aanpassingen door te voeren in je voedingspatroon, is door te kiezen voor onbewerkte voeding. We praten dan over verse voedingsmiddelen die niet zijn bewerkt. Je kan hierbij denken aan groente, fruit, noten, pitten, zaden, een goed stukje vlees / vis / kip en ook water. Het is de beste manier om je een gezond voedingspatroon te hanteren en zal deze dan ook zeker een boost geven. Een goed ontbijt met havermout of brinta, eventueel met fruit is ook gezond.

In verpakte producten zit vaak suiker, zout, kleur- geur- en smaakstoffen (E-nummers) en allerlei andere stoffen die eigenlijk niet nodig zijn. Ze worden gebruikt om producten een andere smaak, kleur of geur te geven …of om ze bv. langer houdbaar te kunnen maken. Maar ook om de samenstelling te veranderen, bv. verdikkingsmiddelen of stoffen die andere doeleinden hebben.

We raden je aan om zoveel mogelijk verse voedingsmiddelen te halen en bij voorkeur veel water, of zo af en toe koffie en thee te drinken (liefst zonder suiker en eventueel klein beetje koffieroom of melk).

3. Drink meer water

Water is dus het beste! Het bevat 0 calorieën en is de allerbeste dorstlesser. Je kan het lekker koud drinken, en bv. een schijfje citroen eraan toevoegen (indien je dit lekker vindt natuurlijk). Je kan het beste 2 liter water drinken per dag, naast je de andere dingen die je drinkt.

Het kan ook zijn dat je bv. 1,5 liter water drinkt, samen met andere dingen …en bv. ook zo af en toe vers geperst sap neemt. En dat is ook prima, maar probeer wel rond die 2 liter water per dag uit te komen.

4. Conditionering

We komen nu uit bij een stukje mentaliteit die het gemakkelijker voor je maakt nee te zeggen tegen ongezonde snacks. Er zijn natuurlijk genoeg mensen met discipline die kiezen voor het een en andere “ongezonde” snacks laten staan. Maar er zijn ook zat mensen die hier de grootste moeite bij hebben.

In dat laatste geval raden we je aan het probleem bij de wortel aan te pakken. Je loopt door de winkel en gaat niet het pad in waar alle (voor jou) lekkernijen staan, maar kiest een alternatief. Hierbij kan je denken aan verse nootjes i.p.v. chips en chocolade of rauwkost die bitterballen vervangt. Het zal voor iedereen weer iets anders zijn echter laat die dingen dus staan en pak een gezond alternatief.

Wanneer je nu trek krijgt in iets, heb je alleen die dingen in huis …en zal je eerder het gezonde alternatief pakken.

5. Moeder natuur is de beste winkel

En waar kan je het beste gezonde voedingsmiddelen vinden dan in moeder natuur. Het is onze bron van eten en drinken, en meer heb je dus ook helemaal niet nodig. Tijd voor verandering, en de hele voedselindustrie met ongezonde dingen links te laten liggen.

Ga maar eens alles uit de natuur halen, en dan bedoelen we natuurlijk groente, fruit, noten etc. die je bij de supermarkt of andere toko’s kan halen (je mag ook zelf met een mandje fruit gaan plukken in het bos, maar let dan wel goed op wat je meeneemt). Een andere optie is om zelf dingen te gaan verbouwen …maar de meeste mensen zullen voor het gemak en tijdsbesparing hun producten toch bij de winkels halen. Maar ga dus voor voedingsmiddelen die de natuur ons te bieden heeft, en niet voor gefabriceerde / synthetische alternatieven.

Start vandaag met een gezonde voedingspatroon

Je zal merken dat het heerlijk is en veel lekkerder dan al die andere dingen die je nu wellicht een en drinkt. Het kan voor mensen die er niet aan gewenst zijn even een shock zijn, maar je smaakpapillen passen zich snel aan. Na een tijdje zal je niet anders meer willen dan overheerlijke en gezonde producten die ook nog eens bomvol zitten voedingstoffen die echte voedingswaarde hebben.

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema