Wat is mediteren? Voordelen + verdieping

Inhoudsopgave

Inmiddels zijn we alweer bijna een week bezig met onze 45 dagen challenge. 45 dagen lang elke dag sporten EN ontspannen. Dat kan bijvoorbeeld zijn yoga, een wandeling in het bos of een meditatie-oefening. En vooral als je net begint, kan het heel lastig zijn om op gang te komen. Gelukkig zijn er veel apps, en verschillende manieren om lang of kort te mediteren. Maar wat is mediteren?

De truc is (bij alles) om gewoon heel kort te beginnen, al is het maar een minuut. Op het moment dat dat erin zit, ga je uitbreiden.

Vandaag gaat de blog over mediteren. Hoe begin je, waar is het goed voor, welke methodes zijn er, welke apps zou je kunnen gebruiken en vooral, waarom is het zo goed voor je.

Wat betekent mediteren?

Voordat we losbranden over dit onderwerp is het natuurlijk wel zo handig om te weten wat mediteren precies betekend. En wie kunnen we daarvoor nou beter inschakelen dan onze grote vriend de dikke van Dale? Volgens het woordenboek kunnen we de betekenis van mediteren houden op, diep nadenken of zich concentreren op het innerlijk. Duidelijk toch?

Geschiedenis van meditatie

Laten we toch iets verder kijken dan het woordenboek en de betekenis iets verder uitdiepen. Om dit te doen gaan we pak en beet 5000 jaar terug in de tijd. We zijn beland in India, daar waar de eerste vondsten zijn gedaan met betrekking tot meditatie. Als we het internet moeten geloven liggen de wortels van meditatie in het Hindoeïsme.

Degene die iets verder doorleest komt er al snel achter dat meditatie niet direct vastzit aan een geloof. Misschien is het meest bekende geloof waar meditatie terug te vinden is wel het Boeddhisme. De man achter dit geloof is ons niet onbekend. Wie kent Boeddha namelijk niet. Grote kans dat je er eentje in je kamer hebt staan. Het verhaal gaat dat deze verwende prins zijn paleis uit vluchtte om tot verlichting te komen.

Na 49 dagen van meditatie onder een vijgenboom kwam hij tot een beter inzicht met betrekking tot het leiden van de mens en hoe dit op te lossen. Aan de hand hiervan creëerde hij het achtvoudig pad (komen we later op terug) en sindsdien is meditatie niet meer weg te denken uit dit geloof. Ook in het Christendom zijn hints terug te vinden van meditatie.

De vorm van meditatie die hier gebruikt werd was redelijk simpel. De monniken lazen de bijbel heel rustig voor waarbij ze veel aandacht gaven aan de betekenis van een vers. Dit wordt gezien als de eerst vorm van meditatie binnen het Christendom.

Waar de roots van meditatie dus al terug te vinden zijn ver voor het jaar nul, is meditatie in de Westerse wereld pas veel later populair geworden. In de 20e eeuw introduceerde Swami Vivekananda (wie kent hem niet) meditatie in de USA. Paramehansa Yogananda zorgde ervoor dat het populair werd en in de jaren 60 maakte Maharishi Maresh het booming door les te gaan geven in de vorm van transcendente meditatie.

Verdieping in mediteren

Maar wat is mediteren nou precies? Meditatie kan het best worden omschreven als de techniek waarmee we onze geest tot rust brengen. Door het beoefenen van deze techniek kunnen we in een bepaalde staat van bewustwording komen waar we normaal gesproken niet zijn.

Zoals beloofd komen we nog even terug op het achtvoudig pad. Een klein stukje verdieping zodat je meditatie en het doel beter gaat begrijpen. Boeddha is zoals hierboven dus gemeld grondlegger van dit achtvoudig pad. Simpel gezegd is het achtvoudig pad niets anders dan 8 regels die ervoor zorgen dat er geen of minder lijden is.

Lijden mag je best ruim nemen. Zo kan je last hebben van een lijdensweg als er bijvoorbeeld iemand overleden is of als je verkering uit is. Daarnaast kan lijden ook gewoon de stress van je werk zijn. Dat wilt inderdaad zeggen dat als je je aan deze 8 regels houdt je minder last van lijden hebt.

  1. Juist zien
  2. Juiste intentie
  3. Juist spreken
  4. Juist handelen
  5. Juist levensonderhoud
  6. Juiste inspanning
  7. Juiste aandacht
  8. Juiste concentratie

Voordat het je allemaal te zweverig wordt doen we even een stapje terug. Lekker door op de platte manier als echte nuchtere Noord-Hollanders. Want dat zijn we. Waarschijnlijk zijn veel mensen al afgehaakt bij het onderwerp zelf. Voor degene die wel verder durven te kijken dan hun neus lang is, is dit achtvoudige pad gewoon iets heel simpels. Daar is hij weer, dit alles is gewoon een stukje bewustwording.

  • Juist zien kan gerelativeerd worden tot het erkennen van je problemen. Geloof mij, die hebben we allemaal wel.
  • Met de juiste intentie wordt bedoeld dat je handelt vanuit de juiste gedachten of motivatie.
  • Juist spreken is niets minder dan niet liegen en roddelen.
  • Een voorbeeld van juist handelen is bijvoorbeeld dat je niet steelt enz.
  • Juiste levensonderhoud is hetzelfde als respect
  • Juiste inspanning staat gelijk aan het handelen op de juiste momenten en ook in het belang van anderen
  • Juiste aandacht, hier komt de meditatie om de hoek kijken, je techniek om tot een juiste rustverhouding met jezelf te komen. (Best lekker in stressvolle tijden lijkt mij)
  • En de juiste concentratie is meer een uitkomst van je meditatie.

Eigenlijk gewoon een manier van leven die we allemaal na zouden moeten leven om het onszelf een stuk makkelijker en relaxter te maken. Boeddha of niet.

Juiste manier van meditatie

Meditatie is dus de techniek om tot bewustwording te komen. Nu hoor ik je al denken, ik ga echt niet elke dag 10 minuten in kleermakerszit een beetje hummen in de woonkamer. Hoeft ook niet. Deze techniek kent namelijk vele vormen.

Inderdaad, kleermakerszit en hummen is er een van maar voor hetzelfde geld ga je lekker zitten, doezel je weg in gedachten waardoor je volledig ontspant. Ook top dus! Als je tijdens de gedachten het volgende maar voor ogen houdt. Je moet niet proberen om controle te krijgen over je gedachten maar probeer deze te overzien. Als dat lukt krijg je meer rust en word je bewust.

Voordelen van meditatie

Niet geheel onbelangrijk is natuurlijk het feit wat gaat ons dit opleveren. Als we ergens aan beginnen willen we ook weten wat het ons allemaal oplevert toch? Meditatie levert ons volgens de wetenschap de volgende voordelen op, het:

  • Voorkomt depressies
  • Zorgt voor meer controle over gedachtes en emoties
  • Zorgt voor de ontwikkeling voor meer compassie (zowel voor anderen als voor jezelf)
  • Zorgt voor een betere focus en concentratie
  • Versterkt je immuunsysteem
  • Verlaagd je bloeddruk
  • Verbeterd je slaap

Klinkt niet slecht he? Enthousiast geworden? Begin dan eens met dit stappenplan.

Stappenplan

Zoals eerder al gezegd hoef je voor meditatie dus helemaal geen gekke houdingen aan te nemen. Zorg er alleen voor dat je in een omgeving bent waar je niet gestoord kan worden. Niet teveel gevraagd lijkt mij.

Wat je doet. Ga zitten in een houding die voor jou prettig is. Bijvoorbeeld op een stoel, je voeten raken de grond en je hebt je handen op je knieën. Probeer te focussen op je ademhaling. Als je focus goed is zullen de gedachten een beetje afdwalen, goed bezig dus. Doe dit net zolang als voor jou prettig is. Pin jezelf niet meteen vast op een kwartier of dertig minuten. 1 minuutje is in het begin al genoeg. Als je dit erin hebt kun je het altijd uitbreiden naar langer.

Ben je iemand die niet stil kan zitten? Dan is de volgende meditatieoefening misschien beter voor je. Dit kan je namelijk gewoon doen tijdens het wandelen. Het enige wat je anders doet is dat je heel bewust gaat wandelen. Waar je normaal gesproken automatisch je ene been voor de andere zet ga je daar nu bewust over nadenken.

Stel jezelf de volgende vragen. Waar raakt de grond je lichaam? Hoe rollen je voeten over de grond? Welke bewegingen maak ik tijdens het lopen? Wat voel ik in mijn lichaam tijdens het lopen? Blijf hiermee doorgaan totdat je er geen zin meer in hebt.

De laatste vorm van meditatie die we in deze blog beschrijven is het visualiseren. Heel simpel weer. Ga met je gedachten naar een plek die je als fijn ervaart. Bijvoorbeeld een strand waar je denkt aan het geluid van de zee en het zand tussen je voeten (niet aan die schelp onder je voet en die kwallen dus) zolang je gedachten je rust geven gaat het goed. Valt best mee dat mediteren toch?

Voorbeeld van 9 minuten meditatie

Meditatie Apps

Naast deze beginners oefeningen zijn er ook veel apps die je graag op weg helpen in de wereld van de meditatie.

  • Headspace is een app voor degene die op een luchtige manier kennis wilt maken met meditatie. Laat je meeslepen in 10 gratis sessies van 10minuten. Mocht je meer sessies willen is er de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten.
  • Relax Melodies is een app met ontspannende geluiden. Iets om je wellicht te helpen bij het visualiseren.
  • Meditation Timer Pro is een timer voor als je eenmaal weet hoe je moet mediteren.
  • Stop, Breathe & Think is een app die elke keer als je deze opent vraagt hoe het met je gaat. Aan de hand van het antwoord dat je de app geeft adviseert deze je over het soort meditatie dat je het beste kunt doen bij dat gevoel.

Conclusie

Nu je weet waarom mediteren zo belangrijk is, is het ook duidelijk waarom we dit in het Heroes at Home programma hebben verwerkt. Als je wil vlammen in het leven, móet je goed voor jezelf zorgen en je lichaam en geest de rust geven die het verdient. O ja, heb je last van nek- en rugklachten? Download dan gratis ons thuisschema.

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema