Wil je een sixpack? Gebruik deze tips!

Inhoudsopgave

Hoewel de zomer langzaam aan tot een einde begint te komen, blijft de eeuwige magie rondom het krijgen, hebben en houden van een sixpack in stand.

Een sixpack is bijna de heilige graal in fitness land. De ultieme beloning voor het harde werken. Toch? Of is dat niet waar. Is een sixpack voor iedereen weggelegd, is het realistisch om als vrouw te verlangen naar een sixpack. En als je er dan toch voor gaat, wat moet je er aan doen om dit o zo geliefde doel te bereiken?

Waarom willen we eigenlijk een sixpack

Bewust of onbewust vinden we dingen extra leuk of interessant als het schaars is. Denk aan die twee witte bonbons in een heel doosje met melk en puur. Of die exclusieve tas waar er jaarlijks maar honderd van verkocht worden. 

Schaarste maakt aantrekkelijk. En dat is bij een sixpack niet ander.

Daarnaast straalt een sixpack een bepaalde vorm van succes uit. Een man met een sixpack is fit, sterk en succesvol in zijn trainingen en voeding. Wat weer door het vrouwelijke geslacht wordt opgepikt. Tel daar de schaarste bij op en voilà, de sixpack is verheven tot een ware babe magneet of zelfs haast een statussymbool. 

Maar hoe zit dit voor vrouwen? Ik deed een rondje in de sportschool en stelde de vraag: welke variant vind jij het mooist? (zie de onderstaande afbeeldingen). En grappig genoeg, vonden de meeste mannen en vrouwen afbeelding 4 en 5 het mooist.

Sixpack percentages bij vrouwen

Een aantal mensen hadden nummer 2 en 3 en dat waren altijd vrouwen, nooit de mannen.

Er heerst dus een verschillend beeld over een sixpack. Meeste mannen vinden het mooi, maar hoeven geen vrouw met een sixpack. 

Nou is mooi zijn voor een man nooit de rede om iets wel of niet te doen, je doet het natuurlijk voor jezelf. Maar ik vond het toch een leuk inzicht. 

Plat of gespierd. PLAT

Als ik door vraag onder de dames, willen de meeste vrouwen vooral een platte buik en is gespierd minder belangrijk. 

In dat geval is de oplossing eigenlijk even makkelijk als lastig. Je zult moeten afvallen. Het hebben van een platte buik is namelijk geen spierenkwestie, maar een vetopslag kwestie EN een kwestie van de elasticiteit van je huid. Hoe slapper je huid, hoe minder plat je buik zal zijn. 

Zoals je kunt zien op de foto’s, hoef je niet eens een heel laag vetpercentage te hebben voor een plattere buik. Maar staar je hier ook niet blind op, want iedereen heeft weer een andere vetopslag. Heb je het vet richting je benen en armen, heb je vaak van nature al een slankere taille en vice versa. 

Ook maakt het uit in welke fase van je leven je zit. Heb je kinderen gehad, dan is de kans groter dat de conditie van je huid wat achteruit is gegaan en een platte buik al lastiger is. Ook komt striae meer voor. 

Dit is geen argument om niet meer te streven naar een gezond vetpercentage met een platte buik. Maar het is wel heel belangrijk dat je realistisch kijkt naar je eigen lichaam en de potentie ervan. 

Heb je krullen, wil je steil haar en andersom. Met een platte buik is het vaak niet anders. Je hebt mooie slanke benen, maar waarschijnlijk iets meer vet op je buik, wat wil je? Juist… En maak je geen illusies, iemand met een plattere buik zou liever korte rokjes willen dragen. 

Houdt het ooit op, vraag ik me dan af?

Plat of gespierd. GESPIERD.

Wil je echter een buik zoals foto 1 en 2 en je (genetische) potentie laat dit toe, dan heb je werk aan de winkel. Hoe kun je er achter komen of het haalbaar is? Kijk naar de volgende punten. 

  1. Vetpercentage. Je moet bereid zijn om je vetpercentage flink te verlagen en dus te gaan dieeten. Zeg maar dag met je handje tegen wijn en kaas.
  2. Huidconditie. Hoe is de gesteldheid van je huid, is deze strak, of al iets losser (wat overigens heel normaal is!) en heb je geen striae?
  3. Hoe lang ben je. Hoe kleiner het gebied is tussen je ribben en je schaambeen, hoe lastiger het is om echt dat sixpack gevoel te creeren. In die zin hebben langere mensen al een streepje voor
  4. Training. Je moet flink willen trainen. Sterke buikspieren train je namelijk niet door 100 crunches. Je moet, net zoals met elke spiergroep, steeds zwaarder trainen. En bij een sixpack gaat het vooral om indirect trainen (zwaar frontsquatten bijvoorbeeld)
Cees na maanden werken aan een sixpack

Wil je toch gaan voor die hard core sixpack? 

Dan is stap 1. vetpercentage verlagen met deze belangrijke aandachtspunten

  • Neem 3 hoofdmaaltijden en eventueel nog ‘s avonds 1 maaltijd na het sporten
  • Stel je maaltijd als eerste samen door een eiwitcomponent te nemen. Deze vul je aan met vet en pas als laatste voeg je de koolhydraten toe
  • Neem alleen koolhydraten als je hebt gesport (aardappelen, rijst, pasta, brood etc) 
  • Eet voldoende groente en fruit 
  • 2 keer per week vis 
  • Geen snoep, koek, chips en alcohol

En stap 2. het volgen van de juiste oefeningen.

  • Plank
  • Farmer walks
  • Ab wheel roll out
  • Stir the pot’s
  • Split stance cable chops


Maar ook alle unilaterale oefeningen zijn indirect een goede training voor de core. Omdat je één kant per keer traint, zoals bijvoorbeeld bij de bulgarian split squat moet je core harder werken om te stabiliseren. Twee vliegen in één klap dus. En dat is ook waar wij in ons bodyshape programma veel aandacht aan besteden.

Hieronder vind je een filmpje met daarin 3 sterke unilaterale oefeningen voor het onderlichaam. Waarbij stabiliteit vanuit de core belangrijk is om efficiënt kracht te leveren.

3 sterke unilaterale oefeningen om aan je sixpack te werken. Bron: MILO Performance and Education

Belangrijke note voor alle vrouwen

Omdat het een hot topic is, schrijf ik er graag over. Maar zoals jullie van mij gewend zijn, geef ik ook altijd graag nog mijn persoonlijke mening over dit onderwerp. Want:

Hoewel het trainen voor een sixpack een supergave reis kan zijn, is het heel belangrijk om je af te vragen waarom je het doet.

Als jij echt toe bent aan een gefocust traject, met goede voeding, veel trainen, lekker slapen en geen afleidingen, dan is het prachtig om een keer te doorlopen en dan gun ik je dat. 

Maar als je een sixpack wil, omdat je het mooi vindt, realiseer je dan wel wat je er allemaal voor moet doen en laten. En moet je je afvragen hoe belangrijk je uiterlijk op dat gebied is. Want ja, een sixpack kan mooi zijn, net als dat de Mona Lisa op haar manier mooi is. Maar wil je het dan aan je eigen muur? En voor die prijs?

En, het is ook belangrijk om je te realiseren dat het per se goed is om altijd maar je buikspieren op spanning te hebben. Vroeger leerde we (zeker als meisje) dat je altijd je buik in moest houden. Het was mooier, maar het zou ook beter zijn voor je rug.

Nu is dat nog steeds wel zo, alleen is het niet ieder moment van de dag belangrijk. Als je je buikspieren altijd aanspant, zullen ze op enig moment verzwakken, iets kan namelijk niet altijd gespannen staan. Complicaties liggen op de loer.

Realiseer je ook, dat wanneer je eenmaal een doel hebt behaald, je daar altijd naar zal terug verlangen. Is het haalbaar om dat vol te houden? Ja, prima, doen! Nee? vraag je dan af of je kunt “leven” met de teleurstelling van “vroeger zag ik er zo en zo uit”. 

Ik heb dit zelf ervaren en het heeft mij verdieping gegeven in mijn werk. Want ik heb zelf aan den lijve ondervonden hoe het is om te werken aan een doel, het fijne gevoel van succes en vervolgens het waardeloze gevoel van het niet kunnen vasthouden.

En dat gun ik eigenlijk niemand, want je hebt er niks aan.

O, en vergelijk jezelf niet met een meisje van 21. Daar heeft echt niemand wat aan 🙂

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *