Zittend beroep en last van rugklachten?

Inhoudsopgave

Heb jij een zittend beroep en vaak last van je rug? Dan is deze blog voor jou. Vandaag beantwoorden we weer een brandende vraag uit de ondernemerswereld. Deze keer dus.. Wat te doen tegen rugklachten tijdens een zittend beroep.

Iets wat we vaak horen bij mensen met een zittend beroep is de last in de rug en met die last bedoelen we zowel onder als boven in de rug. Nu natuurlijk de vraag wat we daaraan kunnen doen en waar die last in de rug vandaan komt.

Waar we vorige week eigenlijk al een beetje de bovenrug behandeld hebben bij de nek- en schouderklachten wil ik deze keer dus iets meer focussen op de onderrug. Klachten die we vaak krijgen van mensen met bureauwerk is vooral de last die men ervaart als ze langere tijd gezeten hebben. Even uitleggen hoe dat nou precies werkt. 

Spanning op je lichaam

Als je zit staat er totaal geen spanning op het lichaam. de stoel waar je op zit draagt namelijk al het gewicht. Wel zo lekker natuurlijk. Wat jij zelf als ontspannen ervaart, ervaren je spieren en gewrichten heel anders. Deze werken namelijk het lekkerste onder spanning. Druk op het lichaam is nodig om gewrichtssmeer te creëren in je gewrichten (ook je wervels zijn allemaal kleine gewrichtjes) waardoor deze soepel kunnen bewegen. Wat nog meer nodig is om je gewrichten lekker te laten bewegen zijn spieren die goed kunnen functioneren. 

Weer die fiets

Vergelijk het eens met de ketting van je fiets. Je fietsketting zelf is hierbij je spier en je tandwielen zijn je gewrichten. Als je ketting goed gespannen staan en de boel is goed gesmeerd dan gaat je fiets als een zonnetje. Zie je jezelf al gaan zo geluidloos over de weg. Wil je dit zo houden dan is het zaak dat je je fiets vaak gebruikt en goed onderhoud. 

Natuurlijk is daar ook die fiets die al jaren ergens achter in de schuur staat. Vergelijk deze fiets maar met een lichaam dat al een aantal jaar bureauwerk doet en weinig tot geen beweging krijgt. Die ketting (spier) waar we het net over hadden staat niet zo lekker op spanning en die tandwielen zijn niet zo lekker meer gesmeerd, misschien zelfs een beetje verroest (slijtage begint ook op de plekken waar het minste functie gevraagd wordt). 

Het moment dat je met deze fiets de weg over zal gaan, zal deze veel meer piepen en kraken. Af en toe schiet je even lekker door als je ketting weer eens een tandwiel overslaat (schiet in je rug) we hebben allemaal wel eens op zo’n fiets gefietst. 

Wat we allemaal willen is een fiets die lekker soepel loopt. Of te wel een lichaam dat gewoon naar behoren werkt. En net als bij de fiets zal je dus je lichaam regelmatig moeten onderhouden en aandacht geven om problemen te voorkomen. Waar een fiets vaak naar de fietsenmaker wordt gebracht om deze te laten screenen en de zwakke schakels eruit te laten halen, of misschien wel helemaal in te ruilen.

Wordt deze aandacht helaas niet al te vaak aan het lichaam gegeven. Mocht je al problemen hebben met je rug en je komt er niet vanaf. Schroom dan niet om een keer een afspraak met onze trainers te maken voor een proeftraining of een screening. Ook wij kijken waar de zwakke schakels zitten en waar we de boel precies moeten spannen om alles weer lekker te laten lopen. Even een kanttekening daarbij, je fietsproblemen mag je thuislaten. 

Wat kan je zelf doen rugklachten te voorkomen?

Gelukkig zijn er ook genoeg manieren om zelf onderhoud te plegen aan je lichaam om er voor te zorgen dat je rugproblemen niet tevoorschijn komen of niet meer terugkeren. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is bewegen en trainen. Creëer druk en zorg ervoor dat je gewrichten goed gesmeerd blijven.

Mocht je al trainen kies er dan voor om naar meer volume in de spier toe te werken. Dat betekend niet dat je meteen een bodybuilder hoeft te worden maar een spier met meer volume betekent meer spanning rondom de gewrichten. Zoals we eerder al meldden in deze blog, een hogere spanning/druk zorgt voor een gewricht dat beter functioneert. 

Daarnaast is staan alleen al een hele verbetering doordat je op deze manier zelf het gewicht van je lichaam moet dragen. Meer druk dus! Probeer je bureau of je werkplek daar eens op aan te passen of wissel het af. Wat ook een goede tip kan zijn is de volgende oefening..

Kies voor twee relatief zware gewichten (je moet de oefening wel uit kunnen voeren). Pak een gewicht in beide handen, ga goed recht staan en span je buik iets aan. Kijk eerst eens hoe alleen dit staan met gewichten gaat en houd dit even vast (bijna alle gewrichten in het lichaam ervaren druk doordat je gewichten vast hebt). Mocht dit goed gaan mag je er ook bij gaan lopen. Dit is iets waar je weinig materiaal voor nodig hebt en makkelijk kunt herhalen gedurende de dag.

Helaas is deze oefening niet genoeg om een gezonde blijvende spanning op je lichaam te krijgen. Daarvoor moet je toch echt meer van je lichaam vragen.

Conclusie

Kortom, gebruik en onderhoud je lichaam goed. Ga staan, ga trainen, ga wandelen of fietsen in plaats van dat je je auto pakt. En nogmaals. Heb je al last? Kom dan eens langs voor een screening zodat wij je zwakke schakels eruit kunnen halen.

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema