Oefeningen om je nek en schouders los te maken

Inhoudsopgave

Buiten onze poll voor de dinsdag blogs, merken wij dat er vanuit veel mensen ook vragen komen met tips over klachten die ontstaan bij bijvoorbeeld veel computerwerk en zittend werk. Vandaar dat we nu op de donderdag ook een blog gaan maken waarin we deze vragen en onderwerpen kunnen behandelen. Deze week beginnen we met oefeningen om je nek en schouders los te maken.

schouderklachten-na-veel-zitten-1-1024×1024.png” alt=”” class=”wp-image-5036″/>
Nek- en schouderklachten na veel zitten: een groot probleem

Precies, de plekken waar vaak als eerst de klachten ontstaan. Waar je normaal gesproken een trainer, fysiotherapeut of een masseur hebt die deze spieren even onder handen kunnen nemen, moet je het in deze periode toch echt even zelf doen.

Nek- en schouderklachten 101

Voordat we met oefeningen om je nek en schouders weer in perfecte balans te krijgen komen toch eerst nog even een stukje uitleg. Hartstikke leuk natuurlijk dat losmaken en rekken van je nek en rug maar laten we ervoor kiezen om de problemen bij de bron aan te pakken. Wat je zal gaan merken als je problemen niet bij de bron aanpakt, is dat het een terugkerend probleem wordt. Ga maar eens na bij jezelf. Hoe vaak heb je je nek en schouders al los laten maken? En hoe vaak is hetzelfde probleem weer teruggekomen? 

Misschien toch tijd voor een andere aanpak.

Ons lichaam past zich aan, aan de functie waar je om vraagt

Laten we eens kijken waar de echte oorzaak van onze nek en schouderklachten dan liggen. Om daarachter te komen moet je weten dat ons lichaam zich continu aanpast aan de functie die wij ervan vragen. Doe maar even met me mee tijdens het lezen van deze blog. Grote kans dat je op dit moment vanaf je telefoon, laptop of iPad aan het lezen bent. Iets onderuitgezakt op de stoel of bank.

Nu je er over nadenkt weet je dat het niet de meest ideale houding is maar dit is toch echt hoe we er tegenwoordig vaak bijzitten. Bolle rug, schouders en armen naar voren, liefst de nek ook nog iets naar voor. Dit is natuurlijk niet alleen tijdens het lezen maar 9 van de 10 keer ook tijdens ons werk en dat dan minimaal 8 uur per dag. 

Terug naar het feit dat ons lichaam zich dus aanpast aan de functie die wij ervan vragen. Die gaat zich lekker vastzetten in deze positie zolang wij geen tegengas geven. Spieren aan de voorkant in een verkorte positie vastzetten, spieren aan de achterkant in de verlengde positie vastzetten en we zijn er.

Mooi systeem he! Totdat we problemen gaan ervaren, vaak beginnende in de nek en schouders. 

Als je goed mee hebt gelezen weet je wat ervoor nodig is om ons lichaam zich aan te laten passen. Nu hoor ik je denken. Maat, als ik een massage heb gehad en heb gestretcht merk ik direct verschil dus dit moet wel de juiste aanpak zijn. Laat mij daarom je nek en schouderklachten even in een ander perspectief zetten.

Nek- en schouderklachten verhelpen is net als een lekke fietsband oppompen, zonder vervolgens te plakken

Stel je voor: Je bent aan het fietsen en krijgt een lekke band (lees last van je nek en schouder), echt een mini gaatje. Gelukkig heb je een pomp op je fiets. Nadat je je band (nek en schouder) opgepompt (gemasseerd) hebt kun je rustig verder fietsen en haal je het tot aan huis. Totdat je de volgende dag wakker wordt en je weer kampt met dezelfde lekke band (klachten) als de dag ervoor. Leuk als iets voor even werkt maar nu tijd om echt te gaan plakken.

Nek en schouderklachten ga je namelijk pas echt verhelpen als je je hele houding aan gaat passen en gelukkig kunnen wij je daarbij helpen. Even terug naar twee alinea’s naar boven. Ons lichaam heeft zich dus aangepast, spieren aan de voorkant staan vast in een verkorte stand, spieren aan de achterkant staan vast in een verlengde stand. Wat we dus moeten gaan doen is meer ruimte gaan creëren aan de voorkant (masseren en stretchen, inderdaad, precies de andere kant) en de achterkant sterker maken en verkorten.

Dat betekent dus trainen en functie vragen. Belangrijk is dat dit in een goede volgorde gebeurt. Pak je klacht dus aan bij de oorzaak. Begin met het losmaken en stretchen van de voorkant (borst, voorkant schouder) en ga daarna functie vragen van je rug. Op deze manier ga je ervoor zorgen dat je lichaam weer in balans komt en dat klachten verdwijnen. 

Filmpje: oefeningen voor nek- en schouderklachten

Klinkt simpel en we gaan het nog makkelijker voor je maken. Onze Cees laat in onderstaande YouTube video zien waar je op moet letten en wat belangrijk is tijdens oefeningen voor je nek- en schouderklachten. Probeer deze oefeningen dagelijks meerdere keren te herhalen om je lichaam zich een beetje aan te laten passen. Met 1x in de zoveel tijd ga je het helaas niet redden.

Oefeningen voor nek- en schouderklachten, wanneer je bijvoorbeeld veel zit

Succes!

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema