Immuunsysteem versterken met koud douchen [+ podcast]

Inhoudsopgave

Blog nummer 13/52. De keuze was enorm uitlopend deze keer. Het eerste onderwerp waar je uit kon kiezen ging over hoe je als ondernemer krachttraining kan inzetten om meer winst te behalen. Het andere onderwerp was hoe en of je het immuunsysteem kan boosten met koud douchen.

Het immuunsysteem won met 55 stemmen, tegenover het eerste onderwerp die 35 stemmen kreeg.

Dus, in deze blog gaan we je alles vertellen over het immuunsysteem, hoe je het kan verbeteren, wat koud douchen en ijsbaden voor je gezondheid kunnen betekenen én we hebben een podcast opgenomen met Mr. Kou himself, Rene Valk, van Natuurlijk sportief.

Wat is het immuunsysteem

Hoe toepasselijk om in deze verschrikkelijke thuiszit periode eens te schrijven over het immuunsysteem in ons lichaam. ‘Het’ systeem in het lichaam dat ons moet beschermen tegen het Coronavirus en andere vormen van virussen en natuurlijk het systeem dat uiteindelijk voor onze groepsimmuniteit gaat zorgen. Voordat we de diepte ingaan eerst even een simpele uitleg van hoe dit systeem eigenlijk werkt.

Ons immuunsysteem kun je eigenlijk vergelijken met een soort van veiligheidsdienst voor ons. Het gaat als volgt te werk. Als er een indringer (bacterie, schimmel, virus) ons lichaam binnenkomt gaan we daarop reageren (afweerreactie). Ons immuunsysteem probeert de indringer te herkennen en gaat daarna over tot een aanval.

Deze aanval kan op twee manieren. Via ons aangeboren (niet specifieke) afweersysteem en ons geleerde (specifieke) afweersysteem. Ook voor ons lichaam geldt. Hoe vaker dezelfde indringer binnen wilt komen, des te makkelijker wordt deze herkend en des te makkelijker wordt het dus verwijderd.

Waar agenten het speur en veldwerk voor onze veiligheidsdienst doen, doen witte bloedcellen dat voor ons immuunsysteem. Fagocyten zijn de witte bloedcellen die reageren op alle indringers van ons lichaam. Deze groep witte bloedcellen hoort bij ons aangeboren afweersysteem.

Witte bloedcellen voorkomen zo veel mogelijk infecties

Deze cellen worden als eerst aangesproken en houden de meeste indringers buiten waardoor infecties voorkomen worden. Zie het als de gewone agent op straat die het meeste gajes van de straat houdt, zodat wij er geen last van hebben.

Net als in onze samenleving hebben we in ons lichaam ook wel eens grover geschut nodig dan de gewone agent. Mocht het een keer voorkomen dat we een ziekteverwekker tegen het lijf lopen die zich snel kan verspreiden dan komen in ons lichaam de lymfocyten tevoorschijn.

Deze groep witte bloedcellen wordt ook weer verdeeld in twee groepen. De B-cellen en de T-cellen. B-cellen creëren antilichamen, een soort speciale eenheid die zich focust op 1 indringer en deze dan neutraliseert. T-cellen zijn meer een manusje van alles en ondersteunen waar nodig op dat moment. Zij helpen bijvoorbeeld bij het maken van antilichamen maar kunnen ook de fagocyten (de gewone agent) helpen bij het vernietigen van indringers (ziekteverwekkers).

Immuunsysteem: cellen en systemen

Al deze cellen en systemen werken nauw met elkaar samen en ondersteunen elkaar waar nodig. In de eerste fase van een dreiging zal het aangeboren afweersysteem (gewone agenten) het meeste werk op zich nemen. Als het gebeurt dat een indringer voor de tweede keer binnenkomt dan zorgt het specifieke afweersysteem voor een snelle en krachtige actie om de indringer dan te lijf te gaan. Door dit geheugen hoeft je immuunsysteem een volgende keer minder hard te werken waardoor de reactie (griep, verkoudheid, ontsteking) ook minder is.

Immuunsysteem check: hoe sterk is die van jou?

Maar hoe weet je nou wanneer je een goed immuunsysteem hebt. Om te bepalen of je beschikt over een goed immuunsysteem moet je bij jezelf de volgende dingen nagaan.

  • Ben je vaak vermoeid?
  • Heb je regelmatig last van infecties als maag/darm problemen, ontstoken tandvlees of iets dergelijks?
  • Ben je vaak verkouden, heb je snel de griep of heb je vaak last van je keel?
  • Heb je vaker last van allergische reacties dan andere mensen om je heen?
  • Heb je er last van de kleine wondjes slecht of langzaam herstellen?
Ben je vaak moe? Dan kan het zijn dat je immuunsysteem zwak is.

Dit kunnen allemaal tekenen zijn dat je last hebt van een minder werkend immuunsysteem. Je lichaam is namelijk minder goed in staat ziekteverwekkers aan te pakken waardoor je eerder last krijgt of waardoor je minder snel hersteld. Mocht je hier last van hebben dan komt natuurlijk meteen de vraag in je op hoe je je immuunsysteem weer op orde kan krijgen.

De grootste facturen van een gezond immuunsysteem

Voeding

Gelukkig zijn er genoeg onderliggende redenen die invloed hebben op je immuunsysteem en waar je ook zelf grote invloed op hebt. Laten we beginnen met je voeding. Zoals je vaker in onze blogs kan lezen, en waar we natuurlijk op altijd op blijven hameren is natuurlijk een gezonde voeding. Lekker gevarieerd en niet te veel bende. We weten donders goed wat wel en niet gezond is. Let daarbij vooral op de antioxidanten.

Hygiëne

Naast voeding is er nog een aspect wat je immuunsysteem kan helpen en dat is heel simpel gezegd gewoon je hygiëne. Nu je weet dat ziekteverwekkers van buitenaf komen is het nooit verkeerd om je lichaam een handje te helpen door regelmatig je handen te wassen maar ook zeker je voedsel goed te wassen voordat je het eet of gebruikt.

Rust en herstel

Een derde manier om je immuunsysteem te helpen is door het genoeg rust en herstel te geven. Net als andere systemen in je lichaam moet ook je immuunsysteem rusten en herstellen. Dit gebeurt het beste tijdens je slaap. Voldoende slaap is daarom van wezenlijk belang voor een goed werkend immuunsysteem.

Stress

Als laatste is er dan nog, misschien voelde je hem al aankomen, stress! Stress is iets waar we zeker invloed op hebben maar dat is op zijn zachtst gezegd wat makkelijk uitgedrukt natuurlijk. De een gaat beter om met stress dan de ander. Stress heeft wel heel veel invloed op je immuunsysteem. Zowel op een positieve als op een negatieve manier. En daar komt dan eindelijk Mr. Kou himself om de hoek kijken. Want wat heeft een ijsbad hier in godsnaam mee te maken.

Immuunsysteem versterken met een koude douche

Alvast een tip: wil je de hele podcast luisteren die wij met Rene Valk hebben gedaan? Scroll dan alvast helemaal naar beneden. Daar legt hij alles uit over kou en ons immuunsysteem.

Voordat we meteen het ijsbad in duiken eerst maar even een korte uitleg over wat deze methode inhoud en wat een ijsbad precies voor je lichaam kan betekenen. Als we het over een ijsbad hebben dan komen we al snel uit bij Wim Hof.

Jawel, gewoon een Nederlander die verschillende records op zijn naam heeft staan op het gebied van kou. Mocht je nog een keer op een verjaardag komen en je hoort een verhaal over een man die een halve marathon op zijn blote voeten heeft gelopen in de sneeuw, dan hebben ze het dus over deze man.

De drie aspecten

Door dit soort taferelen kreeg Wim Hof al snel de aandacht van de wetenschap en gelukkig werkte onze Wim daar graag aan mee. De methode van Wim Hof bestaat eigenlijk uit drie onderdelen: ademhaling, meditatie en kou. Deze drie aspecten kunnen zorgen voor een ongekende controle over lichaam en geest en hebben fysiologische effecten op het lichaam die je immuunsysteem zeker ten goede komen.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de Wim Hof methode invloed heeft op bijvoorbeeld een betere bloedcirculatie en lymfesysteemcirculatie (1 van de plekken in ons lichaam waar zich de meeste witte bloedcellen bevinden, precies! Witte bloedcellen, ons immuunsysteem). Het zorgt voor een verhoging van het energieniveau in ons lichaam (lekker voor de weerstand). En last but not least, het brengt lichaam en geest in balans, oftewel het vermindert onze stress.

Het centrale zenuwstelsel

Om goed te begrijpen hoe deze methode nou precies ons lichaam beïnvloed is het belangrijk om iets dieper op de stof in te gaan. Laten we beginnen bij ons zenuwstelsel, we hebben een centraal zenuwstelsel (beknopt de zenuwen in je hersenen, hersenstam en ruggenmerg) denk als vergelijking even aan de ZIGGO-hoofdcentrale.

Daarnaast hebben we een perifeer zenuwstelsel (zenuwen van het ruggenmerg naar spieren en organen) oftewel de ZIGGO-kabel vanuit de centrale die zorgt dat jouw TV functioneert. Het perifere zenuwstelsel kunnen we weer verdelen in twee systemen. Op het ene systeem hebben we invloed en kunnen we dus aansturen (lees ZIGGO personeel) en het andere systeem is onze automatische piloot, dat waar we geen invloed op hebben (of ligt dat toch anders Mr. Kou?) Ons immuunsysteem wordt aangestuurd door deze automatische piloot.

Blijf er nog even bij, we gaan nog iets verder in op die automatische piloot. Deze bestaat namelijk uit een soort van gaspedaal en een rem voor ons lichaam. We noemen de systemen even zo omdat ze precies het tegenovergestelde van elkaar doen en dat ze tegelijkertijd niet werken. Of je geeft gas of je remt. En daar zijn we eindelijk waar we willen en moeten zijn om de hele Wim Hof methode en de invloed van stress op ons immuunsysteem te begrijpen.

Remmen of gas geven

Het gaspedaal van ons lichaam wordt aangestuurd door met name gevaarlijke situaties van buitenaf (stress). Dit gaat van het oog in oog staan met een beer tot aan het houden van een spreekbeurt maar ook bij sporten en bewegen druk je op dit gaspedaal. Stress zoals hierboven beschreven is een goede stress voor ons lichaam. Deze stress hebben we nodig om problemen op te lossen en zorgt dat we op dat moment in opperste concentratie zijn.

Deze stress is vaak van korte duur. Het moment dat we het probleem hebben opgelost, of dat onze fysieke inspanning is afgelopen verdwijnt de stress en trapt ons lichaam op de rem om alles weer in rust en evenwicht te brengen. We noemen deze stress acute stress.

Van nature zorgt onze automatische piloot dus voor een perfecte balans in ons lichaam tussen gassen en remmen. Wat je natuurlijk ook mag verwachten van een automatische piloot. Zoals we allemaal weten is alles wat automatisch gaat fantastisch totdat het niet meer werkt zoals we willen. Want stel je nou eens voor dat we ons bijvoorbeeld in een samenleving begeven waar we worden doodgegooid met veel te veel prikkels, hoge werkdruk, slecht zelfbeeld en noem maar op. Stress inderdaad. Stress op stress op stress zorgt ervoor dat we stress niet meer goed kunnen verwerken. De balans is weg en ons lichaam geeft alleen nog maar gas.

Het immuunsysteem herstelt slecht door stress

Even kort door de bocht. Ons lichaam kan niet meer goed herstellen waardoor de werking ervan minder wordt. Dit noemen we chronische stress. Even ter verduidelijking voor de invloed van stress op ons immuunsysteem een voorbeeldje vanuit een onderzoek.

Uit een onderzoek onder studenten die een kaakoperatie hebben ondergaan. Is een helft twee weken op vakantie gestuurd (geen stress) en de andere helft heeft moeten leren voor een toets (toets zorgt voor stress). Na afloop van het onderzoek bleek, dat de wond van de groep die op vakantie was, vrijwel helemaal was genezen terwijl de andere groep nog open wonden had.

Hoe zit het met ademhaling?

Met dit in het achterhoofd kunnen we gaan duiken en ademhalen! Want waar we volgens onderzoekers in het verleden totaal geen vat op hadden (onze automatische piloot) blijkt toch net iets anders te liggen. Dankzij de onmogelijke dingen die Wim Hof op zijn naam heeft staan (heb je wel eens 1 uur en 7 minuten tot je nek in een bak ijs gestaan?) is het Radboud MC dus begonnen met onderzoek. Voor dit onderzoek is Wim Hof met een groep jonge mannen richting Polen gegaan om hen daar kennis te laten maken met zijn Wim Hof methode. Veel mediteren, ademhalingsoefeningen en kou dus. Teruggekomen in Nederland heeft deze groep dezelfde technieken herhaald in combinatie met koud douchen.

Aan de andere kant van dit onderzoek stond een groep jonge mannen die deze methode niet beheersten. Beide groepen kregen vanuit het Radboud MC een ziekteverwekker ingespoten waarop de reacties van beide groepen werden bekeken. Waar het immuunsysteem van de ongetrainde groep reageerde met een heftige reactie vanuit het immuunsysteem (lees griepverschijnselen) reageerde de groep die tijdens de ‘besmetting’ gebruik maakte van de Wim Hof methode amper op de nieuwe indringer.

Door het nemen van een ijsbad en het doen van ademhalingsoefeningen kun je dus tot op zekere hoogte je automatische piloot en immuunsysteem op een positieve manier beïnvloeden. Je bent beter in staat de balans van je lichaam te bewaken waardoor het beter kan functioneren. Op deze manier ben je in staat om een betere weerstand (de staat van je lichaam om weerstand te bieden aan infecties) te creëren.

Positieve effecten van een koude douche

Andere positieve effecten van deze methode op het lichaam zijn onder andere:

  • Lichaam en geest in balans.
  • Een betere bloedcirculatie en lymfesysteemcirculatie
  • Verbetering van concentratievermogen en doelgerichtheid
  • De geestelijke wil beïnvloeden

Conclusie

De conclusie die we kunnen trekken met betrekking tot de werking van het immuunsysteem en de reactie van dit systeem op stress en de Wim Hof methode is dat we toch allemaal even moeten overwegen om misschien iets vaker een koude douche te nemen en wat ademhalingsoefeningen in onze drukke levens toe te passen. De positieve effecten van deze methode kunnen een fantastische toevoeging zijn op je dagelijks leven. Meer controle over je lichaam, meer rust in je lichaam en meer energie door alleen al deze methode.

Ondertussen hebben we bij Common Heroes ook al even van deze ervaring mogen proeven onder begeleiding van Rene Valk (onze Mr. Kou). Je zal merken dat dat alleen al de invloed van de ademhalingsoefeningen op de staat van je lichaam al adembenemend zijn.

Alleen dit zorgde al voor meer rust in het hoofd en meer energie door je lichaam. Door de controle over onze ademhaling was het ijsbad (wat eerst een onmogelijke opgave leek) een makkie. Dat betekent natuurlijk niet dat je na 1x een koude douche of een ijsbad in 1x genezen bent. Je bent na deze ervaring natuurlijk zelf verantwoordelijk voor herhaling.

Zelf nieuwsgierig geworden? Probeer dan eens te beginnen met deze super simpele ademhalingsoefening.

We ademen met deze oefening alleen door de neus.

Adem 4 seconden in en adem 4 seconden uit. Doe dit voor een paar minuten en je merkt al verschil. Wil je zelf een ijsbad ervaren bezoek dan eens de site van onze eigen Mr. Kou en ervaar het zelf www.naturalsportfocus.nl echt een aanrader!

Bonus: Podcast met Rene Valk

Hieronder vind je de podcast die wij hebben opgenomen met Rene. Veel luisterplezier. Laat ons vooral even weten als je de koude douche hebt gedaan en wat je ervaring is 🙂

Podcast met Rene Valk
Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema