Common Heroes

Motivatie voor sporten terugkrijgen? Volg dit stappenplan

Inhoudsopgave

Daar sta je dan. Een paar kilo zwaarder van de gourmet, de lekkere wijn, de oliebollen en uiteraard de champagne. Want hé, die feestdagen moeten wel goed gevierd worden!

Maar dit kan gewoon. Vanaf januari ga je het namelijk anders doen. 180 graden de andere kant op! Je gaat 3x in de week trainen, gezond eten, mediteren, je besteed minder aandacht aan je telefoon en ga zo maar door. Nou ja, vanaf de tweede week van januari dan. De eerste week is nog een vakantie week. Dat maakt het natuurlijk niet de ideale start.

En nu sta je in de fitness. Je abonnement is afgesloten, je hebt je rondleiding gehad, de doelstellingen zijn gesteld, je 0 meting is achter de rug. Klaar om te knallen! Zweet op je voorhoofd, alles valt zwaar maar wat heb je lekker getraind. En dan komt de echte grote uitdaging…. Wanneer ga je weer?

Het moment dat je je agenda opent vliegen de nieuwjaarsborrels, etentjes en verjaardagen je om de oren. De kapper komt nog even langs. Lunchen met vriendinnen gaan we ook niet uit de weg en dan heb je ook nog je werk. Dan natuurlijk nog tijd voor jezelf. Heb je überhaupt wel tijd om te trainen?

Herkenbaar? Blijf dan zitten, en lees rustig verder. Deze blog gaat je helpen om die motivatie van het begin van de maand weer terug te vinden en gaat je helpen om het dit keer goed aan te pakken. Dit doen we samen met Dr. Maslow.

Dr. Maslow heeft namelijk zijn eigen piramide gemaakt. Deze piramide is opgedeeld uit bepaalde stappen. De bedoeling is dat je onderaan de piramide begint en dat je eerst zorgt dat je een stap onder controle hebt voordat je doorgaat naar de volgende stap. Om je niet helemaal aan je lot over te laten gaat de tekst onder de foto verder.

Stap 1: Lichamelijke behoeften

De bedoeling is dat je jezelf dus eerst gaat voorzien in lichamelijke behoeften. Dit betekend niets meer dan dat je jezelf voorziet van lucht, voedsel, slaap en de behoefte om naar het toilet te gaan. Een stap waar de meeste mensen zichzelf gelukkig wel in kunnen voorzien. Mocht dit zo zijn dan is het eerste succes vandaag behaald en ben je klaar voor de volgende stap: Fysieke veiligheid en Economische zekerheid.

Stap 2: Fysieke veiligheid en Economische zekerheid

Na het afronden van stap 1 weet je van jezelf dat je kan functioneren. In stap 2 gaan we op zoek naar fysieke veiligheid en economische zekerheid. Hier wordt kortgezegd het volgende mee bedoeld. Je voorziet jezelf van een woonruimte, een baan, verzekert jezelf, verdedigt jezelf en gaat relaties aan met anderen. Dit moet je zien in de ruimste zin van het woord. Het is dus niet zo dat je pas naar de volgende stap kan kijken als je een eigen huis hebt, een vast contract, de zwarte band met judo hebt en een relatie van een paar jaar. Een thuis, zakgeld of bijbaan, vrienden en het feit dat je niet op je mondje bent gevallen is genoeg.

Stap 3: Sociaal contact

Nadat je jezelf hebt voorzien van lichamelijke behoeften en een soort van bestaansrecht ga je op zoek naar sociaal contact. Uit onderzoek is gebleken dat wij als mensen behoefte hebben aan liefde en verbondenheid. We willen ons kunnen identificeren met een groep, ergens bij horen en als het even kan ook onderdeel uitmaken van deze groep. Herken je dit en voorzie jij jezelf in deze behoefte? Dan gaan we door naar de volgende stap.

Stap 4: Waardering en erkenning.

Met recht een stapje verder. Alleen deel uitmaken van een groep is in deze piramide niet genoeg. We willen ook nog waardering en erkenning binnen de groepen waar we bij horen. Denk binnen deze stap aan de behoefte aan belangrijk zijn binnen een groep, respect krijgen, succes hebben enz.

Stap 5: Zelfontplooiing

Het topje van de piramide is de zelfontplooiing oftewel het vanuit je zelf verder willen ontwikkelen als individu. Geloof het of niet maar volgens Dr. Maslow de belangrijkste vorm van motivatie.

Maar hoe laat je dat gevoel nu groeien? Laten we het meteen vertalen naar je doelen met betrekking tot sporten en voeding.

  • Ten eerste is het belangrijk dat je iets gaat doen omdat je het leuk of dat je er interesse in hebt. Dit maakt dat je een activiteit langer volhoudt. Fitness wordt over het algemeen gezien als iets wat supersaai is. Wat dat betreft jammer dat het wel onwijs goed voor je lichaam is en dat je binnen deze sport heel gericht aan jezelf kan werken. Gelukkig zijn er talloze manieren om dit leuker te maken. Denk er bijvoorbeeld eens aan om deze activiteit samen met anderen te gaan doen.
  • Iets wordt leuker als je de kans krijgt om mee te beslissen. Bepaal je eigen doelstellingen, bepaal samen met je coach/trainer/instructeur de weg er naartoe en ga aan de gang!
  • Zorg dat je op weg naar je einddoel, heel veel kleinere doelstellingen voor jezelf maakt en nog belangrijker… Maak deze doelstellingen ook haalbaar! Op deze manier behaal je een hoop successen op weg naar je einddoel. Hoe leuk is dat!
  • Deel je succes met mensen die dichtbij je staan. Succes behalen is pas echt leuk als je dit gevoel kan delen. Doe dit met mensen die hetzelfde doen als jij of die dichtbij je staan en weten hoe hard je ervoor werkt. Creëer een gevoel van trots! Vooral voor jezelf!

Ben je weer een beetje warm geworden om aan jezelf te gaan werken maar weet je niet direct hoe je dit allemaal in een jasje moet gaan gieten? Stuur dan vrijblijvend een mail naar thijs@commonheroes.nl en laat je voorlichten over de mogelijkheden binnen Common Heroes.

Ga je liever zelf op onderzoek uit? Klik dan eens op onderstaande link en lees over wat volgens ons de ultieme manier is om aan jezelf te gaan werken.

13 weken small group programma | Common Heroes

Succes!!

Wil je dit artikel delen?
Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel op Pinterest
Deel via WhatsApp
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *