Motivatie om te sporten: hoe maak je er een gewoonte van?

Inhoudsopgave

De blog van deze week gaat over hoe je gemotiveerd blijft om te sporten. Maar ook hoe je er een gewoonte van maakt. Motivatie om te sporten: hoe kom je eraan, maar misschien nog belangrijker, hoe houd je het vast? 

Wat is motivatie?

Allereerst is het goed om te weten wat motivatie nu betekent. Motivatie is datgene wat een persoon tot een bepaald gedrag drijft. Oftewel: intrinsieke motivatie om bepaalde gedrag te vertonen. In deze blog richten we ons vooral op motivatie om te sporten.

Waarom is motivatie zo belangrijk?

Motivatie is erg belangrijk wanneer je iets structureel vol wilt houden. Helemaal als je sport is dit belangrijk. Wanneer je namelijk stopt met sporten geldt de volgende regel: stilstaan is achteruit gaan. En dat wil je niet!

Verschillende soorten motivatie

We onderscheiden twee soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie betekent dat het uit jezelf komt. Extrinsieke motivatie is vanuit een andere bron: YouTube, personen, boeken etc.

Waarom kiezen voor intrinsieke motivatie?

Extrinsieke motivatie is altijd van buitenaf en dus tijdelijk. Maar hoe zorg je er dan voor dat je intrinsiek gemotiveerd wordt? Door bijvoorbeeld een doel te stellen. Het stellen van een doel is echter een eindpunt en vaak nog ver weg.

Wij kijken liever naar routines en gewoonten, dus naar het proces. Hoe kan je het proces zo aanpassen dat je uiteindelijk je motivatie om te sporten vergroot, de discipline hebt om gezond te eten en voldoende ontspanning in je dagen brengt?

Ontwikkelen van routine en gewoonten

De American Journal of Lifestyle Medicine heeft een uitgebreid onderzoek geschreven over het belang van het creëren van gewoonten en routine. In dit onderzoek kijken ze vooral naar de leefstijl van mensen: hoe kan je deze op een zo duurzaam mogelijk manier veranderen?

‘’An apple a day keeps the doctor away’’ 

Deze populaire uitdrukking houdt in dat je beter elke dag een klein beetje kan doen. Op deze manier wordt een nieuwe gewoonte ontwikkelen een stuk makkelijker, omdat het niet zo groot is. 

Door een gewoonte te creëren zorg je ervoor dat je iets volhoudt. Je kunt gewoontes aanleren door je brein te trainen. Dit is namelijk de plek waar wordt bepaald welke gewoontes je hebt.

Neuroplasticiteit

Neuroplasticiteit zorgt ervoor dat het brein zich aanpast aan de hand van ontwikkelingen en ervaringen. Eigenlijk maakt je brein continu nieuwe paden. Stel, je loopt een keer over een stuk gras, dan zie je de volgende dag niet waar precies gelopen is. Wanneer je elke dag hetzelfde pad bewandeld, wordt dit pad zichtbaar. 

Hetzelfde geldt voor routines en gewoonten opbouwen. Als je gewend bent om elke ochtend als je wakker wordt op je telefoon te kijken, is het heel lastig om dit af te leren. Je hebt er namelijk een gewoonte van gecreëerd. 

Een gewoonte: wakker worden met je telefoon

Het doel met een nieuwe gewoonte creëren is dus om nieuwe paden te maken en die te versterken. Hoe maak je dan een nieuwe pad? Zo klein mogelijk! Start dus niet met 6 keer per week, 1,5 uur per keer trainen, maar start is met 2 keer per week 30 minuten. Zo blijft de motivatie om te sporten ook hoger.

Hetzelfde geldt voor je voeding: probeer niet allerlei nieuwe diëten, maar start alleen maar met te focussen om minimaal 300 gram groente per dag te eten. Wanneer je dit eenmaal gewend bent maak je de volgende stap.

Door met kleine stapjes te beginnen creëer je steeds meer een gewoonte en je zult merken dat het dan zelfs lastig wordt om er mee te stoppen. 

Wil je starten met de juiste gewoontes te creëren? Meld je dan nu voor onze Heroes at Home programma.

Praktisch: creëer gewoonten in kleine stapjes

  • Start met elke dag een klein beetje te doen, in plaats van af en toe heel veel. Maak de opdracht zo klein mogelijk. Met elke dag 15 minuten bewegen kom je verder dan 1 uur twee keer in de week.
  • Wil je gezonder eten? Start alleen al met het toevoegen van groenten aan elke maaltijd.
  • Meer ontspannen? Die dit elke dag 1 minuut. Merk je dat dit ‘’makkelijk’’ wordt of ben je toe aan meer? Breid dit dan langzamerhand uit naar meer.

Motivatie om te sporten kwijt?

Iedereen is wel is gedemotiveerd om iets te doen. Zelfs de beste atleten in de wereld hebben soms simpelweg geen zin om te trainen. Maar waarom gaan ze? Het hoort bij hun routine, ze hebben vaak een doel en het is een gewoonte.

Motivatie = gewoonte/routine x doelstelling

Geen zin om te sporten na je werk?

Het een kan niet zonder het ander. Heb je wel een doelstelling, maar zijn je dagen een chaos? Dan zul je zien dat je werk bijvoorbeeld voor het sporten kiest.

Heb je wel een routine in je dagen, maar heb je geen richting? Dan is het ook lastig om bij je doel te komen. Motivatie om te sporten, gezond te eten en voldoende te rusten begint dus bij een combinatie van verschillende componenten.

Heroes at Home

Wij weten hoe lastig het is om een routine te maken en je doelstellingen te behouden, laat staan vast te houden. Daarom hebben wij het Heroes at Home programma.

Door overzicht te creëren in je dagen, nieuwe gewoontes aan te leren en aan de slag te gaan met je doelstellingen, zul je meer resultaat en je doelen behalen.

Je krijgt elke 3 maanden een eigen journal om je routines, gewoonten en doelstellingen te realiseren en elke maand

  • nieuwe recepten
  • nieuwe workout video’s
  • nieuwe meditaties

Via deze link kan je je nog voor de 25ste van deze maand aanmelden.

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema