Hoofdpijn door stress: wat doe ik eraan?

Inhoudsopgave

Ervaar jij al hoofdpijn door stress? Helemaal in deze tijd, of juist niet, kan je extra veel last hebben van hoofdpijn.

Het is alweer Q2 en op het moment van schrijven zitten we alweer bijna 4 weken thuis vanwege het coronavirus.

Veel mensen ervaren hier stress van, slapen slecht, hebben veel zorgen… Een veel voorkomende klacht op dit moment is hoofdpijn. Hoofdpijn door stress is erg vervelend.

Daarnaast hebben de meeste klanten een eigen onderneming en zitten ze, juist nu, meer dan ooit (te) veel achter hun computer. Gevolg? Hoofdpijn.

Maar waar komt die hoofdpijn door, wat kun je eraan doen als je het eenmaal hebt en nog belangrijker, hoe kun je het voorkomen.

Vandaar dat we deze week de blog omdopen tot een heus hoofdpijndossier waarin we gaan proberen om je zoveel mogelijk antwoorden te geven op deze vragen.

Hoofdpijn: wat weten we er van?

Doordat hoofdpijn door stress zoveel voorkomt in de maatschappij zou je denken dat hier al super veel over bekend is. Helaas is dat niet helemaal waar, maar gelukkig kunnen we je in dit dossier genoeg vertellen. Voor het gemak kunnen we het beste de verschillende soorten hoofdpijn onderscheiden. Voordat we dat doen eerst even in het algemeen wat hoofdpijn eigenlijk is.

Wat is hoofdpijn?

Mocht je bij het ervaren van hoofdpijn bang zijn dat er iets mis is met je hersenen dan ga ik er nu voor zorgen dat je deze blog met een gerust hart verder kunt lezen. Bij de vormen van hoofdpijn die we in deze blog behandelen is dat zeker niet het geval. In je hersenen bevinden zich namelijk geen uiteinden van gevoelszenuwen.

Dat betekent eigenlijk dat we in onze hersenen geen pijn kunnen ervaren. Maar… Hoor ik je denken. Wat veroorzaakt dan wel die pijn? Dat zijn met name onze hersenvliezen. Het vlies dat onze hersenen beschermt. In dit vlies lopen namelijk wel de zenuwen waar ik het net over had (nervus trigeminus, voor de mensen die het interessant vinden). Deze zenuw heeft een vertakking over zowel de rechter als de linkerkant en lopen tot in het gezicht en dat is precies de reden dat je op de meest gekke plekken hoofdpijn kunt hebben.

Natuurlijk zijn er nog andere oorzaken die op hun manier hoofdpijn kunnen veroorzaken of de zenuwen in het hersenvlies kunnen triggeren maar daar komen we op terug binnen de verschillende soorten van hoofdpijn.

Migraine

Laten we voor de verandering gewoon eens starten met de meest beroerde vormen van hoofdpijn. Dan hebben we het natuurlijk als eerst over migraine.

Kenmerken van migraine zijn:

  • Kloppende pijn aan 1 kant van het hoofd.
  • De pijn kan verergeren door bewegen.
  • Je kan misselijk zijn
  • Je kan gevoelig zijn voor licht en geluid.

Migraine is eigenlijk te vergelijken met een soort van kortsluiting. Zoals een kortsluiting vaak mooi in beeld wordt gebracht in films met vonken of lichtflitsen, zo kan een migraine aanval zich ook aankondigen. De meeste mensen ervaren voor de aanval een wazig zicht of bijvoorbeeld het zien van kleuren of flitsen aan 1 kant.

Waar in die film waarschijnlijk wat draden ontregeld zijn is er bij migraine sprake van een ontregeling van het zenuwstelsel. Door deze ontregeling vernauwen de bloedvaten in het hoofd in eerste instantie waarna ze sterk uitzetten.

Helaas is er nog geen exacte oorzaak gevonden voor deze kortsluiting. Wel weet men dat de mensen die last hebben van migraine vaak overgevoelig kunnen zijn voor bepaalde prikkels als, alcohol, stress, vermoeidheid en bepaalde voedingsmiddelen. Om migraine zoveel mogelijk te beperken is het dus handig om er sowieso voor te zorgen dat je een goede nachtrust hebt, gevarieerd en gezond eet, zoveel mogelijk stressfactoren vermijdt en uitkijkt met alcohol.

Andere factoren voor hoofdpijn

Andere factoren die van invloed kunnen zijn, zijn bijvoorbeeld hormoonschommelingen (denk aan het gebruik van de pil bij vrouwen) en erfelijkheid.

Mocht je een aanval krijgen kun je het beste zoveel mogelijk triggers uit de weg gaan. Dat betekent het liefst een rustige omgeving opzoeken zonder licht en geluid. Daarbij kan het ook nog helpen om iets warms of kouds op de plek van de pijn te leggen.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is de minst voorkomende vorm van hoofdpijn. Waar migraine het meeste voorkomt bij vrouwen geldt dat bij clusterhoofdpijn voor mannen. Dat het de minst voorkomende hoofdpijn is wilt zeker niet zeggen dat het ook de minst erge is. De pijn komt ook bij deze vorm van hoofdpijn voor in de vorm van aanvallen en focust zich vooral rond het oog.

Clusterhoofdpijn vormt zicht vooral rond het oog

Deze aanvallen kunnen 30 minuten tot 2 uur duren en zijn zeer heftig. Bijkomende kenmerken van deze hoofdpijn zijn:

  • De pijn zit aan 1 kant van het hoofd.
  • Rood of tranend oog
  • Verstopte neus.

Ook voor clusterhoofdpijn is het niet te zeggen waar de pijn precies vandaan komt. Wel is er weer een verdenking met betrekking tot de verwijding van bloedvaten. Pas bij deze vorm dus vooral op met alcohol en ader verwijdende medicatie (let op: aanpassingen in medicatie natuurlijk alleen in overleg met een arts. Niet naar aanleiding van een blog).

Spanningshoofdpijn

En daar is hij dan. De meest voorkomende hoofdpijn van het stel: hoofdpijn door stress. En zonder dat we er al te veel over weten toch wel degene waar we zelf de meeste invloed op hebben.

Spanningshoofdpijn is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende soorten hoofdpijn. Nu hoor ik je meteen denken dat de naam wel zal komen doordat men veel stress ervaart of een te hoge spierspanning heeft (dit heeft er zeker mee te maken) maar eigenlijk dankt deze hoofdpijn zijn naam aan het gevoel wat men ervaart, een strakgespannen band om het hoofd.

Kenmerken hoofdpijn door stress

  • Een doffe drukkende pijn die voelt als een strakke band.
  • Pijn aan 1 of aan beide kanten van je voorhoofd.
  • Pijn kruipt vaak omhoog vanuit de nek.
  • Nek en schouders voelen vaak stijf.
  • De pijn is licht tot matig intens, het belemmerd je dagelijkse bezigheden maar het is te behappen.
  • Je pijn wordt niet erger tijdens inspanning.

Allemaal leuk en aardig die feitjes maar wat gebeurt er nou precies in dat koppie waardoor we die pijn ervaren. Laten we eens kijken naar die stress en houding waar deze hoofdpijn zijn naam niet aan te danken heeft. Zeker weten dat dit van invloed is op deze klachten.

Zoals je al ziet in de kenmerken wordt er verwezen naar een omhoog kruipende pijn vanuit de nek en stijve nek en schouders. Beide kenmerken verwijzen naar spierspanning die voorkomt uit een verkeerde houding (denk aan beeldschermwerk of tablet/telefoongebruik) of stress.

Buiten het feit dat zowel stress als houding van invloed zijn op elkaar zorgen ze beide voor een verstoring in het lichaam waardoor klachten kunnen ontstaan.

Je houding zorgen ervoor dat spieren en spierspanning niet meer in verhouding zijn doordat je ze anders gebruikt. Dit zorgt ervoor dat spieren overbelast raken waardoor ze klachten gaan geven.

Stress zorgt voor een ontregeling voor onder andere aansturing van het lichaam.

Grote kans dat als je vaak last hebt van hoofdpijnklachten dat dit je oorzaak is.

Symptoombestrijding voor hoofdpijn

Dan zou je denken aspirientje erin en gaan of nekmassage en weer door maar we weten allemaal dat dit tijdelijk is. Symptoombestrijding omdat we niet geconfronteerd willen worden met hetgeen wat we allemaal al weten. Mocht je interesse hebben in het verhelpen van een verkeerde houding lees dan even de blog over nekklachten. Daar gaan we hier iets dieper op in. Wel zal daarin duidelijk worden dat er iets meer nodig is dan een nekmassage.

Voor meer informatie over stress en hoe dat te reduceren verwijs ik dan weer door naar onze blog over kou van vorige week. Laat je verrassen zou ik zeggen.

Buiten stress en houding is er nog een heel belangrijke reden welke zorgt voor hoofdpijn. Weer iets waar we erg veel invloed op hebben. Vocht! Kort maar krachtig komt het erop neer dat we vocht nodig hebben om onze organen goed te laten werken. Mocht het zo zijn dat je hersenen niet genoeg vocht krijgen, dan krimpen ze iets in. Doordat ze inkrimpen trekken ze aan je hersenvlies waardoor er hoofdpijn ontstaat.

Hoofdpijn door… alcohol!

En daarmee zijn we direct bij de laatste categorie hoofdpijn aangekomen. Iets waar we bijna allemaal wel over mee kunnen praten. Wat dacht je van die hoofdpijn na een lekkere nacht doorhalen. Je kent het wel, zo’n avondje waarin je net iets te veel borrels achteroverslaat. Vaak wordt zo’n mooie avond gevolgd door een flinke kater.

Hoofdpijn door alcohol: herkenbaar? 🙂

Eigenlijk is de hoofdpijn van een kater te vergelijken met vormen vanuit de hierboven geschreven categorieën. Buiten dat alcohol ervoor zorgt dat je meer vocht afdrijft zorgt het er natuurlijk ook voor dat je vaten verwijden (zie triggers bij migraine en clusterhoofdpijn).

De beste remedie bij een kater is eigenlijk gewoon water drinken. Mocht je kater zo heftig zijn dat vocht alleen niet voldoende is dan kan je je aspirine beter laten liggen en ibuprofen pakken. Simpele reden is dat een aspirine ervoor zorgt dat je lever net iets harder moet gaan werken en laat alcohol nou dezelfde functie hebben.

Kanttekening voor gebruik van medicijnen

Dan is er nog een kanttekening bij medicijnen. Het feit is namelijk dat als je te vaak of te lang achterelkaar medicijnen gebruikt als aspirine, paracetamol, diclofenac of bijvoorbeeld ibuprofen, dat je daar ook weer hoofdpijn van kan krijgen. Als we het dan toch over oorzaken hebben kunnen we dit niet achterwegen laten natuurlijk. Dit gebeurt alleen bij een teveel en te vaak.

Af en toe zo’n pijnstiller kan natuurlijk geen kwaad. Lees daarom altijd goed de bijsluiter van de pijnstiller die je gebruikt.

Tot slot

Tot slot nog even dit. Zoals eerder in deze blog hebben we het schermgebruik al even aangehaald in combinatie met een slechte werkhouding en stress. Buiten werkhouding en stress hoor je ook vaak over het blauwe licht van je schermen dat hoofdpijn veroorzaakt. Gelukkig is daar ook meteen ‘de’ oplossing. Brillen met een blauw licht filter.

Voor iedereen die van feiten en fabels houdt even hoe dit in zijn werking gaat. Misschien besparen we je hiermee nog een hoop geld. Kan je beter een toffe trui van kopen!

Blauw licht

Blauw licht is zeker niet iets wat uit de lucht komt vallen, of toch wel? Buiten dat dit het licht is wat vanuit onze telefoons, tablets en andere schermen wordt uitgestraald is dit namelijk hetzelfde licht als dat van onze zon.

En reken maar dat dat blauwe licht van invloed is op ons gestel. Het heeft namelijk invloed op ons bioritme. Op wanneer we moeten slapen en wanneer we wakker moeten blijven dus. Blauw licht verstoord namelijk de aanmaak van melatonine, het hormoon dat we nodig hebben om te slapen. Dat is direct de reden dat we slapen als het donker is en dat we wakker zijn als het licht is.

Al met al hebben we blauw licht dus gewoon nodig. Waarom dan die bril met een filter? Officieel is deze bril ontworpen voor mensen met oogschade die veel met schermen werken. Daarnaast is het natuurlijk een heerlijk verkooppraatje. Wat natuurlijk wel het geval is, is dat je in de avond prima een filter kan gebruiken om dat blauwe licht uit te schakelen. Gelukkig hebben we daar ook gewoon apps voor.

Waar je dan die hoofdpijn van krijgt tijdens het werken achter een scherm? Ten eerste weer die slechte houding zoals eerder beschreven. Ten tweede, onze ogen zijn er eigenlijk voor gemaakt om veraf te kijken. Als we ze de hele dag naar een scherm laten kijken, laten we onze ogen eigenlijk een soort van marathon lopen. Onze ogen worden op een gegeven moment moe waardoor we hoofdpijn kunnen triggeren.

Wil je dit voorkomen? Zorg er dan voor dat je af en toe even van je scherm wegkijkt de verte in. Even een minuutje achter je scherm vandaan zodat de ogen kunnen ontspannen.

Conclusie

Voor de momenten dat je in de avond achter een scherm zit is het aan te raden om een filter te gebruiken voor blauw licht om je bioritme niet te verstoren. Overdag heb je het blauwe licht gewoon nodig om scherp te blijven. Daarbij is het blauwe licht van de zon vele malen sterker dan dat van onze schermen. Niet direct iets om je zorgen over te maken dus. Sterker zelfs. Het gebruik van een filter overdag kan er ook voor zorgen dat je bioritme verstoord raakt. Laat die bril maar liggen dus, denk nog wel even aan die trui!

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema