Hardloopschoenen en krachttraining: gaat dit samen?

Inhoudsopgave

Een van de dingen die mij veel opvalt in de fitness is de schoenkeuze van de meeste sporters, namelijk hardloopschoenen. En de naam verraadt het al een klein beetje, want als je goed leest zijn deze schoenen eigenlijk vooral goed voor, je raadt het al, wanneer je gaat hardlopen!

Elke sport heeft zo zijn eigen schoeisel en daarbij eigen functie van de schoen. Dus bijvoorbeeld heeft iemand die hardloopt veel demping nodig om de voortdurende klappen op te vangen van het landen op de voeten. Heel begrijpelijk dat je dan een dikke, goed dempende zool nodig hebt.

Onder een voetbalschoen hebben we noppen gedaan zodat we meer grip hebben op het gras en dus harder kunnen rennen en niet uitglijden, werkt perfect!

Maar als iemand op zijn noppen komt fitnessen zou iedereen erg raar opkijken. Dus waarom komt iedereen dan toch op hardloopschoenen naar de fitness?

Voor mij valt dit gewoon onder onwetendheid. En dat is niet erg, we kunnen ook niet alles weten. Maar daarom wel even dit stukje om wat bewustzijn te creëren. 

Maar wat is dan wel goed?

Leuk dat je het vraagt. Als je kijkt naar puur fitness/ krachttraining, dan is het meeste werk wat we verrichten met een constant contact van de voeten met de grond, of apparaat. Dus dat betekent dat je hier geen demping voor nodig hebt. En ook zeker niet wilt! En waarom je dat dan niet wilt, want ja het is wel lekker comfortabel.

Voorbeeld: waarom geen hardloopschoenen gebruiken tijdens krachttraining

Hier dan even een voorbeeld (misschien wat extreem, maar he). Stel je legt een hoop kussen op de grond en je loopt daar overheen. Waarschijnlijk voel je dan dat je redelijk wiebelend van A naar B over die kussens gaat. En waarom? Omdat je dus veel te veel demping tussen jou en de grond hebt waardoor je niet meer stabiel staat. Nogmaals dit voorbeeld is lekker overdreven, maar wel wat er in het klein gebeurd als je op je hardloopschoen lekker staat te trainen. 

Lang verhaal kort. Als je goed kijkt naar mensen die op hardloopschoenen trainen zie je vaak dat er erg veel (onnodig) gewiebeld word in de enkels en dit zorgt voor veel krachtverlies en slechte bewegingen wat weer mogelijk tot blessures leidt. En als het goed is zit niemand hier op te wachten, maar I could be wrong. Maar als jij dat niet bent, STOP dan met het trainen op je hardloopschoenen!

Dus welke schoenen dan wel?

Hier een paar schoenen/ merken die fitness aprovend zijn.

  • Converse All stars
  • Nike Metcon
  • Reebok Nano
Converse All stars: de populairste schoenen in fitnessland?

En dan dek ik nu vooral de schoenen die voor 90% van de fitnessers een goede optie zouden zijn. Als je crossfit wil je waarschijnlijk liever voor de laatste 2 kiezen. Maar als je crossfit…. Dan weet je dit waarschijnlijk toch al.

Ook voor olympisch gewichtheffen geld weer een uitzondering. Maar nogmaals dit hoef ik voor die groep niet te benoemen. En waarom weten deze mensen dan wel al wat ze moeten hebben, mijn idee. Deze sporten worden eigenlijk altijd gedaan onder begeleiding van een trainer die er op toe ziet dat deze dingen worden nageleefd, en uitgelegd aan de sporter.

En waarom zijn deze schoenen dan wel goed? Wat je wilt hebben tijdens krachttraining is een hardde platte zool waar geen gewiebel inzit zodat je meer kracht uit je beweging kan halen en zo ook gelijk veel lekkerder traint omdat je gewoon beter staat. En heb je dan geen zin om meteen nieuwe schoenen te kopen. Probeer dan eens je been oefeningen op je sokken te doen. Ook dit is een prima alternatief. En waarschijnlijk voel je ook meteen het verschil.

Wiebelen of stabiel, waar kies jij voor?

Dus ben jij een persoon die altijd staat te wiebelen op ze enkels of moeite heeft om stabiel te staan bij je been oefeningen. Misschien is het dan tijd voor andere schoenen.

En nee, alleen schoenen is niet de oplossing op al die problemen. Maar its a start! Hopelijk heb je wat nuttigs opgestoken uit dit kleine stukje wat je helpt om betere keuzes te maken tijdens het sporten. Mocht je na dit alles denken: ”What ever het werkt voor mij prima”, even goede vrienden. Maar mocht je na een tijd zwaar trainen snel last van je knieën krijgen, bedenk dan: een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

4 reacties

  1. Bedankt Mark,
    Heb laatst nieuwe schoenen gekocht bij sport2000 in de Broekerveiling. Daar verkopen ze je dus hardloop schoenen voor in de fitness…

    1. Hey Dix,

      Waarschijnlijk werken er geen mensen die regelmatig in de fitness staan… Misschien kunnen we deze blog laten lezen aan het personeel van de Sport2000? 😉

  2. Hi Mark,

    Zijn converse all stars ook een goede optie als je aan redelijk ‘zware’ gewichten doet? Ik heb het dan bijvoorbeeld over 80 kg squatten/deadliften. Mijn podoloog vertelde me laatst namelijk dat converse all stars geschikter zijn voor mensen die met ‘lichtere’ gewichten trainen. Wat is jouw mening hierover?

    Alvast bedankt!

  3. Hoi Sanne,

    Eigenlijk zou de lading (gewicht) geen factor moeten zijn in of iets wel of niet als een goede schoen gezien wordt. Je staat stabiel, of je staat niet stabiel. Zo lang de schoen geen instabiliteit creeërd zou dit bij 5 kg niet moeten gebeuren en ook niet bij 200 kg. Uit eindelijk gaat het er wel om wat jij met jouw eigen lichaam kan stabiliseren. Dus de schoen fixt natuurlijk niet alles. Maar ik ben het dus niet eens met jouw podoloog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Energieker aan je dag beginnen?

Download dan ons gratis thuisschema

Thuisschema